Transportbedrijven die investeerden in Volvo-trucks met een LNG-dual-fuel aandrijflijn krijgen géén recht op energie-investeringsaftrek (EIA). Dat blijkt uit een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Volgens de rechter leidt de overstap van diesel naar LNG niet tot aantoonbare energiebesparing – en dus niet tot fiscaal voordeel. Volvo Trucks Nederland is ongelukkig met de aandacht voor de uitspraak. “Door deze uitspraak lijkt het alsof LNG-trucks van Volvo niet zuinig zijn. Daar balen we van want dat is niet correct.”
Vier transportbedrijven, goed voor 31 Volvo LNG-trucks, hoopten via de EIA-regeling belastingvoordeel te behalen. De trucks, die volgens de vervoerders per stuk zo’n 100.000 euro duurder waren dan dieselvarianten, zouden volgens de bedrijven efficiënter en schoner rijden. Maar de minister van Klimaat en Groene Groei vond dat de voertuigen niet zuiniger zijn in termen van energieverbruik, gemeten in megajoule per 100 kilometer. Sterker nog, in sommige gevallen lag het verbruik zelfs hoger dan bij dieseltrucks. Die conclusie werd ondersteund door TNO-data én de gegevens die de bedrijven zelf aanleverden. Volvo zelf liet deze week juist weten met bio-LNG tot 100 procent CO2-reductie te kunnen behalen.
De transporteurs probeerden hun zaak te redden met alternatieve berekeningen, verwijzingen naar CO₂-reductie en de veranderde wetgeving sinds 2021. Maar het CBb veegde die argumenten resoluut van tafel. De essentie van de EIA-regeling blijft: een investering moet leiden tot directe energiebesparing van het object zelf – en niet alleen milieuwinst of lagere uitstoot.
De uitspraak kan worden uitgelegd als waarschuwing voor transportbedrijven die overwegen om in LNG-technologie te stappen. Het CBb oordeelde dat de beroepen ongegrond zijn. De proceskosten worden niet vergoed.
Volvo Trucks Nederland is niet gelukkig met de aandacht rondom de uitspraak van het CBb. “Technisch gezien is de uitspraak correct; gekeken naar de energiebesparing geldt de EIA niet voor het specifieke LNG-deel van deze trucks – wel voor andere energiebesparende opties, zoals bijvoorbeeld het cameramonitorsysteem CMS. Maar enige nuance is gewenst. Deze zaak is in 2021 gestart door een adviesbureau dat de vier transportbedrijven vertegenwoordigt. Vier jaar geleden hield de EIA-regeling voor LNG al op, maar toch werd geprobeerd EIA te verkrijgen door de zogenaamde ‘generieke code’. Het adviesbureau kreeg telkens nul op het rekest, waardoor het een soort prestigekwestie werd. En dit is nu de uitkomst”, zegt Jan Schouten, manager energy transition bij Volvo Trucks Nederland.
“Een van de voordelen van Volvo’s gasmotor is juist dat deze net zo efficiënt is als Volvo’s dieselmotor. In de aandacht rondom de uitspraak wordt de energie-efficiëntie nu negatief uitgelegd en wordt de link met CO2-reductie gelegd. Het lijkt alsof LNG-trucks van Volvo niet zuinig zijn. Daar balen we van want dat is niet correct. In de basis heeft de verbranding van (vloeibaar) aardgas een lagere CO2-uitstoot dan de verbranding van diesel. Dus als je dat op dezelfde efficiënte manier doet, haal je met een truck op gas een lagere CO2-uitstoot. De efficiëntie is in dat geval ‘gelijk’, dus is geen aanspraak op EIA mogelijk. Daarentegen is wel een CO2-reductie te behalen. De CO2-uitstoot van LNG is lager dan die van diesel en zeker met bio-LNG is er tot wel 100 procent reductie mogelijk. De EIA van toen heeft niets meer van doen met de businesscase van nu. Er is vandaag de dag een prima businesscase te maken met (bio-)LNG, waarbij vervoerders met inzet van trucks op (bio-)LNG wel degelijk voordeel kunnen behalen. Wij herkennen ons overigens niet in de genoemde meerprijs voor een Volvo-truck op (bio-)LNG”, aldus Schouten.