Goed nieuws vanuit de werkplaats: de vraag naar retrofit-tachografen is de afgelopen tijd sterk gestegen; veel voertuigen zijn inmiddels uitgerust met de 2e versie slimme tachograaf. Gezien de aanhoudende drukte bij werkplaatsen blijft de boodschap aan bedrijven die nog geen retrofit hebben laten uitvoeren onveranderd: maak op tijd een afspraak om de deadline van 31 december te halen.
Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland: “Er komen steeds meer positieve signalen vanuit de markt over de retrofit: het tempo zit erin.”
Vanaf augustus 2023 hebben de gezamenlijke tachograaffabrikanten, keuringsinstanties en overheid de markt continu geïnformeerd over de retrofit. De VDO Mobility Package Magazines en vele presentaties hebben transporteurs, werkplaatsen, distributeurs en voertuigfabrikanten alle benodigde informatie gegeven, onder meer de data waarop de tachografen van hun voertuigen dienen te zijn vervangen door de tweede versie slimme tachograaf (Gen2v2).
Na een aanvankelijk wat afwachtende houding van de markt is er nu vanuit heel Europa een sterk toenemende vraag naar retrofit-tachografen. En dat is belangrijk, want de regels van de Mobility Package gelden immers voor heel Europa.
Tamse: “Het lijkt erop dat de markt zich heeft gerealiseerd dat het echt tijd is voor de ombouw, en ook in beweging is gekomen. Het aantal geretrofitte tachografen neemt sterk toe. Over alle voertuigen die inmiddels zijn uitgerust hoeven de transporteurs zich dan ook geen zorgen meer te maken. Zij zijn ruim op tijd voor de deadline van 31 december 2024. Maar let op: omdat het snel drukker wordt in werkplaatsen en er een hele logistieke keten voorafgaat aan de retrofit, raden we bedrijven waarvan de voertuigen nog geen retrofit hebben gehad, nog steeds aan om tijdig een afspraak te maken.”