In 2022 maakte St vd Brink indruk met zijn ambitieuze plannen om CO₂-uitstoot drastisch te verminderen. TTM.nl ging toen op bezoek bij de transporteur in Ermelo en zag het bedrijf zich een doel oplegde: een halvering van de CO₂-uitstoot in 2025, ten opzichte van 2020. Destijds stonden de eerste elektrische vrachtwagens en LNG-voertuigen centraal in de strategie. Twee jaar later, in 2024, is het tijd om de balans op te maken: welke stappen zijn gezet, welke uitdagingen zijn overwonnen en hoe ziet de toekomst eruit? [INHOUD | INDEX TTMnl2024_4_56]
2023 was een cruciaal jaar voor St vd Brink. De overnames van Jan Hofman Transport en Bremer Transport brachten niet alleen nieuwe klanten en werkgebieden, maar ook de noodzaak om het wagenpark flink uit te breiden. “Met deze overnames versterken we onze positie in de markt, maar vergroten we ook onze verantwoordelijkheid”, aldus algemeen directeur Alex van den Brink. “Onze duurzaamheidsdoelen moesten we hierbij scherp voor ogen houden. Groei mag nooit ten koste gaan van onze milieudoelstellingen.”
De uitbreiding vroeg om een breder en veelzijdiger wagenpark . St vd Brink koos daarom voor een mix van voertuigen, waaronder vijf Volvo FM Electric-bakwagens voor winkeldistributie en de eerste elektrische 8×4-kraanwagen in Nederland. Daarnaast werden er ook dieselvoertuigen aangeschaft, zoals bakwagens en trekkers, die op HVO100 rijden om de CO₂-uitstoot te minimaliseren.
Elektrificatie een realiteit
Sinds 2022 heeft St vd Brink de transitie naar elektrische voertuigen versneld. Volgens wagenparkbeheerder Sander Jansen zijn elektrische vrachtwagens inmiddels een integraal onderdeel van de operatie. “In 2022, toen jullie hier ook waren , zaten we nog in de onderzoeksfase. We moesten veel data verzamelen en analyseren om te begrijpen waar elektrisch rijden echt toegevoegde waarde biedt. Nu, in 2024, hebben we ruim twintig elektrische voertuigen operationeel. Ze worden voornamelijk ingezet voor stedelijke distributie, waar hun emissievrije aandrijflijnen perfect tot hun recht komen.”
Een opvallende mijlpaal is de ingebruikname van de eerste elektrische kraanwagen in september van dit jaar. Deze innovatieve Volvo FM Electric, ontwikkeld in samenwerking met Volvo Trucks Nederland en andere partners, is een toonbeeld van co-creatie en technische vooruitgang. “Met deze kraanwagen laten we zien dat elektrisch transport niet alleen voor lichte distributie geschikt is, maar ook voor zwaardere toepassingen”, aldus Jansen.
De kracht van laadinfrastructuur
Elektrisch rijden vraagt meer dan alleen voertuigen; goede laadinfrastructuur is essentieel. Anno 2024 beschikt St vd Brink over een eigen snellaadplein met ABB Terra 360-laders, waarmee vrachtwagens in recordtijd kunnen worden opgeladen. “Deze laadstations zijn cruciaal om de operationele inzetbaarheid van onze elektrische vloot te garanderen”, legt Jansen uit.
Met ondersteuning van Volvo Trucks heeft St vd Brink ook slimme laadoplossingen ontwikkeld, zoals het benutten van zonne-energie op de daken van hun vestigingen. “We zien dit als een investering in de toekomSt Uiteindelijk willen we volledig energieneutraal opereren, en daar speelt laadcapaciteit een sleutelrol in”, aldus Alex van den Brink.
Op koers voor CO₂-reductie
De cijfers liegen er niet om. Eind 2022 had St vd Brink zijn CO₂-uitstoot al met 25 procent verminderd. In het tweede kwartaal van 2024 staat de teller op 41 procent. De doelstelling van 50 procent in 2025 lijkt daarmee goed haalbaar. “De sleutel tot succes is een mix van maatregelen”, zegt Jansen. “Elektrisch rijden, HVO-diesel, LNG en een efficiënte logistieke planning zorgen samen voor deze indrukwekkende reductie.”
Een belangrijke pijler is de CO₂-prestatieladder, een managementsysteem dat sinds 2020 wordt gebruikt om de uitstoot structureel in kaart te brengen. “Dit geeft ons de inzichten die nodig zijn om bewuste keuzes te maken. Waar kunnen we het meeste impact maken? Hoe kunnen we onze operaties optimaliseren? Het is een proces van continu verbeteren”, aldus Van den Brink.
Blik op de toekomst
Hoewel er al veel is bereikt, kijkt St vd Brink verder dan 2025. Nieuwe technologieën, zoals waterstof en biobrandstoffen, worden nauwlettend gevolgd. “We blijven pionieren”, zegt Jansen. “Zo starten we binnenkort een pilot met elektrische koelmotoren en onderzoeken we de mogelijkheden van waterstof voor langere afstanden.”
Ook benadrukt Van den Brink de noodzaak van samenwerking binnen de sector. “De overheid moet zorgen voor een robuust netwerk van snelladers en toegang tot duurzame brandstoffen zoals Bio-LNG. Alleen samen kunnen we de transportsector verduurzamen.”
De transitie naar een duurzame transportsector is een marathon, geen sprint. Toch bewijst St vd Brink dat met een duidelijke visie, sterke partners als Volvo Trucks en een flinke dosis lef grote stappen mogelijk zijn. Van ambitieuze plannen in 2022 tot tastbare resultaten in 2024: het bedrijf blijft een koploper in duurzaam transport.
“Het draait allemaal om verantwoordelijkheid nemen”, besluit Van den Brink. “Voor onze klanten, onze medewerkers en vooral voor de wereld waarin we leven. Samen werken we nog steeds aan een groenere toekomst.”
TEKST: EISMA | FOTO’S: VOLVO TRUCKS