Schotpoort Connect opent semi-publiek laadplein • TTM.nl

Louise de Graaf


Schotpoort Connect heeft woensdag samen met partners Schotpoort Logistics, Berlin Packaging en Watts in Store een nieuw semi-publiek laadplein voor elektrische trucks geopend. Het E-Truck laadplein Schotpoort Energy is gevestigd aan Schoonmansmolenweg 3 in Eerbeek en is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van provincie Gelderland.

Het laadplein biedt ruimte aan 10 vrachtwagens die gelijktijdig kunnen laden en heeft een capaciteit van 18 vrachtwagens per dag. De stroom komt volledig van zonne-energie, opgewekt door 3.050 zonnepanelen die jaarlijks 1,2 GWh genereren. Een krachtige batterij van 1.100 kWh slaat de energie op, zodat vrachtwagens ’s nachts met groene stroom kunnen laden. Marc Seesing, directeur van Schotpoort Connect en initiatiefnemer van het project, benadrukt de voordelen: “Dit laadplein maakt de inzet van elektrische vrachtwagens makkelijker en het verkeer schoner en stiller, wat bijdraagt aan de leefbaarheid in Eerbeek en de concurrentiepositie van ons bedrijf. Groener dan dit kan niet!”

Energy Storage

Het laadplein onderscheidt zich door de slimme energieopslag- en beheertechnologie. Een innovatief Energie Management Systeem (EMS) en Energy Storage System (ESS) optimaliseren de benutting van zonne-energie, zowel voor de eigen bedrijfsactiviteiten overdag als voor het laden van vrachtwagens. Seesing legt uit hoe de samenwerking met Schotpoort Logistics en Berlin Packaging tot stand kwam: “Waar kun je hier in de omgeving je vrachtwagen opladen? De meeste laadlocaties langs de A50 en A12 bij Babberich zijn niet geschikt voor vrachtwagens. Vraag je bij Liander meer energiecapaciteit aan, dan is het antwoord dat er pas in 2030 meer inzicht is wanneer en waar extra capaciteit beschikbaar is. We besloten onze krachten te bundelen en samen een slimme oplossing te realiseren. Overdag gebruiken we de zonne-energie binnen de bedrijfsvoering, en het overschot slaan we op in de accu. Zo kunnen we ’s nachts onze eigen vrachtwagens laden, terwijl overdag het laadplein beschikbaar is voor andere bedrijven.” Overdag is het laadplein van 10.00 – 16.00 uur beschikbaar als tussenstop voor chauffeurs die extra energie nodig hebben om hun bestemming te bereiken met de inzet van een DC-lader van 280kW.

Politiek blij

Bij de feestelijke opening spraken gedeputeerde Dirk Vreugdenhil en wethouder Steven van de Graaf hun waardering uit voor de innovatieve aanpak van de Eerbeekse bedrijven. Vreugdenhil: “Een jaar geleden moesten we het Logistiek Centrum Eerbeek stopzetten. Maar nu steken we de stekker er weer in met dit E-Truck laadplein, dat vrachtverkeer schoner en stiller maakt. Dit is goed voor de ondernemers en goed voor de inwoners van Eerbeek en Loenen.”

Wethouder Van de Graaf deelt dit enthousiasme: “Ik ben trots op de ondernemers in Eerbeek die blijven innoveren. Dit snellaadpunt is een sterke stap naar een toekomstbestendig Eerbeek. Dat je als ondernemers zegt ‘we gaan het gewoon samen oplossen’ is indrukwekkend en laat zien dat deze regio vooroploopt in duurzaamheid.”

Toekomstgericht en schaalbaar

Hoewel het laadplein een aanzienlijke bijdrage levert aan de energietransitie, ziet Schotpoort Connect nog volop kansen voor verdere verduurzaming. Seesing licht de toekomstplannen toe: “Schotpoort Logistics investeert momenteel in een routemanagementsysteem om ons wagenpark optimaal in te zetten en CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast hebben we bij Schotpoort Connect zes nieuwe elektrische vrachtwagens in bestelling, bovenop de zeven die al rijden. Zo blijven we voorop lopen als duurzame logistieke partner.”





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment