Opleggerfabrikant Schmitz Cargobull gaat zijn prijzen per productgroep met drie tot vijf procent verhogen. Deze maatregel is een reactie op de hoge energie- en arbeidskosten en de stijgende materiaalprijzen. Deze laatste, vooral voor staal en grondstoffen die in Amerikaanse dollars worden verhandeld, hebben een directe impact op de productiekosten en beïnvloeden de hele industrie.
“De beslissing om een deel van de stijgende materiaalkosten door te berekenen aan onze klanten was niet gemakkelijk voor ons”, legt Andreas Schmitz, CEO van Schmitz Cargobull AG, uit.
“Het economische klimaat is moeilijk, niet in de laatste plaats door de onzekerheid bij bedrijven en consumenten, maar ook door het uitdagende politieke landschap. Geen enkel bedrijf kan zijn producten op de middellange termijn echter onder de productiekosten verkopen. Daarom zien we geen andere optie dan de prijzen nu te verhogen om onze klanten de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid van onze producten te kunnen blijven bieden die ze gewend zijn en die hen in staat stelt om op de lange termijn economisch te opereren. Mochten de materiaalprijzen tegen de verwachtingen in dalen, dan zal dit worden weerspiegeld in de prijsberekening en zullen we het kostenvoordeel doorberekenen aan onze klanten.”
Ondanks de economische druk als gevolg van de gestegen kosten zal Schmitz Cargobull blijven investeren in maatregelen om de productiviteit te verhogen en in onderzoek en ontwikkeling, om haar klanten betrouwbare en kosteneffectieve transportoplossingen te kunnen bieden die hen helpen om winstgevend te opereren.
Andreas Schmitz zegt: “We willen het juiste doen voor onze klanten en geen concessies doen aan de productkwaliteit. Het doel is om de totale eigendomskosten te verlagen. We blijven bijvoorbeeld vertrouwen op gegalvaniseerde voertuigen die hun waarde behouden en de beste isolatie bieden voor temperatuurgecontroleerd transport in onze koelboxen. Ondanks de hogere aankoopprijs betaalt dit zich terug voor de klant.”