De nieuwe regelgeving per 1 januari 2025 voor ZE-zones en BPM voor bestelauto’s zorgt voor een verhoogd aanbod van voertuigen bij de RDW-keuringsstations. Het gevaar is dat veel vracht- en bestelauto’s niet op tijd gekeurd en geregistreerd kunnen worden. Dat meldt TLN, dat samen met andere brancheorganisaties bij de RDW heeft aangedrongen maatregelen te nemen om de capaciteit te verhogen. De RDW heeft hiermee ingestemd.
Op 1 januari 2025 treedt zowel de regelgeving voor ZE-zones als de BPM-wetgeving voor bestelauto’s in werking. De DET (datum eerste toelating) speelt voor beide regelingen een belangrijke rol. Bij een DET vóórr 1 januari 2025 mogen zware (diesel)vrachtauto’s nog 5 jaar de ZE-zone inrijden en bestelauto’s nog 3 jaar. Bestelauto’s met een DET vóór 1 januari 2025 zijn daarnaast nog vrijgesteld van BPM.
Veel extra drukte
De nieuwe regels zorgen ervoor dat veel bedrijven/eigenaren nieuwe vracht- en bestelauto’s nog voor 1 januari 2025 geregistreerd willen hebben. Bedrijfswagens die voorzien worden van een opbouw (bakwagens en chassiscabines) moeten hiervoor eerst langs een RDW-keuringsstation. Dit zorgt nu al voor veel extra drukte bij de keuringsstations. De drukte zal de komende weken nog verder toenemen.
Verruimen openingstijden
In overleg met de sector heeft de RDW maatregelen aangekondigd om de capaciteit te verhogen. Dit wil men bereiken door het inzetten van extra medewerkers en het verruimen van de openingstijden van de keuringsstations. Bij het laatste punt hoort ook het openstellen van (een aantal) keuringsstations op zaterdagen. De RDW komt binnenkort met nadere informatie over de extra tijden en de locaties waarvoor dit gaat gelden.
Aanvragen indienen voor 1 november
De RDW heeft nog eens benadrukt om aanvragen voor keuringen voor nieuwe vrachtauto’s en lichte bedrijfswagens zo snel mogelijk, en in ieder geval vóór 1 november 2024 in te dienen. Een aanvraag die voor deze datum is ingediend moet conform de Algemene wet bestuursrecht ook voor 1 januari 2025 zijn afgerond. Op tijd aanmelden is dus belangrijk, maar er moet natuurlijk wel ruimte zijn in het RDW-planningssysteem voor de keuringsstations. Als dat vol loopt, mogen bedrijven daar niet de dupe van worden. TLN wil daarom dat er voor die situaties ook een regeling komt. Hierover vindt nog overleg plaats.
Foto’s: Shutterstock, ter illustratie