OSNMA voor de smart tacho 2 niet voor eind juni 2025 gereed • TTM.nl

Louise de Graaf


De Europese Commissie heeft onlangs bekend gemaakt dat OSNMA niet voor eind juni 2025 gereed zal zijn. Dat meldt TLN.

OSNMA is de nieuwe functionaliteit in de smart tacho 2 die het ontvangen satellietsignaal authentiseert. Bij de introductie van de smart tacho 2 in 2023 was OSNMA nog niet operationeel. Destijds was de oplossing een transitie smart tacho 2, waarbij het OSNMA-signaal genegeerd wordt. Via een tussentijdse wijziging zijn de technische specificaties, in nauw overleg met de sector, aangepast. Alle huidige geïnstalleerde smart tacho 2 tachografen beschikken dus niet over deze nieuwe OSNMA-functionaliteit.

Zodra de officiële publicatie van OSNMA heeft plaatsgevonden, mogen nieuw geregistreerde voertuigen nog vijf maanden voorzien worden van de transitie smart tacho 2. Vijf maanden na de officiële publicatiedatum van OSNMA, moeten nieuw geregistreerde voertuigen voorzien zijn van de smart tacho 2 met OSNMA. Zodra de exacte datum bekend is geeft TLN aan dit te communiceren.

Alle huidige transitie smart tacho 2 tachografen, die dus niet beschikken over OSNMA, behoeven geen verplichte update. Hiervoor heeft TLN zich sterk ingezet in 2023 bij de totstandkoming van de transitie smart tacho 2.

Update transitie smart tacho 2 beschikbaar

Beide tachograaffabrikanten hebben sinds kort een nieuwe versie van de smart tacho 2 die beide een type goedkeuring hebben gekregen. Bij VDO is dit de VDO 4.1a (met softwareversie 4140) en bij Stoneridge is het de SE5000-8.1 Rev F (met softwareversie 2424). In deze nieuwe versies zijn diverse verbeteringen en bugfixes aangebracht door de fabrikanten. Beide versies zijn te programmeren als smart tacho 2 transitie tachograaf of als smart tacho 2 OSNMA tachograaf.

Reeds geïnstalleerde smart tacho 2 transitie tachografen kunnen, zodra de software-update beschikbaar is in de werkplaatsen, ook voorzien worden van de nieuwe versie software. Het updaten van de huidige transitie smart tacho 2 naar een OSNMA smart tacho 2 is niet verplicht. Een update kan uitgevoerd worden met de verbeteringen en buxfixes maar zonder het inschakelen van de OSNMA-functionaliteit.

TLN adviseert bij een update van een transitie smart tacho 2 de functionaliteit OSNMA niet te activeren, omdat er dan waarschijnlijk een externe GNSS-antenne noodzakelijk is om voldoende OSNMA-signaal te ontvangen. Het is bij de meeste transitie smart tacho 2 tachografen niet mogelijk een externe antenne aan te sluiten. Door OSNMA niet te activeren in een transitie smart tacho 2 kunnen mogelijk nieuwe ‘events’ voorkomen worden. Wanneer besloten wordt om een transitie tachograaf te updaten, is het dus erg belangrijk dat de werkplaats goed op de hoogte is van deze verschillen. Werkplaatsen zijn hierover geïnformeerd door de tachograaf leveranciers. TLN adviseert bij updates dit wel te communiceren/checken met de werkplaats.

Bron: TLN





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment