Nikola Corporation, de Amerikaanse fabrikant van elektrische en waterstoftrucks, bevindt zich in een zeer zorgwekkende financiële situatie. Het bedrijf stelt zelf in een rapport aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC dat er “aanzienlijke twijfels bestaan over het voortbestaan van de onderneming”. Zonder nieuwe financiering dreigt Nikola al begin 2025 door zijn cashreserves heen te zijn. Het bericht komt na eerder slecht nieuws over Hyzon.
Volgens de meest recente kwartaalcijfers heeft Nikola momenteel slechts voldoende financiële middelen om de operationele kosten te dekken tot het eerste kwartaal van 2025. Daarna dreigt een tekort, tenzij er snel kapitaal wordt opgehaald. De situatie dwingt het bedrijf om drastische maatregelen te nemen, waaronder massaontslagen. In oktober werd al 15 procent van het personeelsbestand geschrapt, en er zijn opnieuw ontslagen aangekondigd voor december, hoewel details hierover nog ontbreken, schrijft Electrive.com.
De financiele problemen stapelen zich op voor Nikola. Over 2023 leed Nikola een nettoverlies van bijna een miljard US dollar en ook in de eerste negen maanden van 2024 staat de teller op ruim 480 miljoen dollar verlies. Sinds de oprichting in 2015 heeft Nikola een gecumuleerd verlies van circa 3,6 miljard dollar. De verwachting is dat dit verlies voorlopig blijft oplopen, aangezien het bedrijf zware investeringen moet blijven doen om zijn trucks en waterstofoplossingen te valideren, produceren en op de markt te brengen. “We blijven aanzienlijke kosten en verliezen maken totdat we voldoende trucks verkopen met een substantiële marge, en dat moment kan mogelijk niet worden bereikt”, waarschuwt Nikola.
Naast financiële uitdagingen kampt Nikola ook met juridische problemen. Het bedrijf heeft diverse rechtszaken lopen, aangespannen door aandeelhouders, leveranciers en partners. Een belangrijk deel van deze kwesties vindt zijn oorsprong in de fraudezaak rondom oprichter en voormalig CEO Trevor Milton. Milton misleidde investeerders over de technologie van het bedrijf en werd daarvoor veroordeeld. Nikola heeft tot op heden slechts een deel van de geëiste schadevergoedingen weten te verhalen en moet zelf nog 80 miljoen dollar betalen als onderdeel van een schikking met de SEC.
Nikola’s geschiedenis is er een van hoge verwachtingen en diepe dalen. Waar het er begin 2024 even op leek dat het bedrijf stabiliteit kon vinden, lijkt dat nu slechts een kortstondige opleving te zijn geweest. De omzet stijgt langzaam, maar volgens analisten blijft het bedrijf elk kwartaal ongeveer 200 miljoen dollar verliezen. Bovendien beschikt Nikola nog slechts over een vergelijkbaar bedrag in liquide middelen.
Ook strategisch gezien moest Nikola moeilijke keuzes maken. In 2023 trok het zich volledig terug uit Europa door zijn belang in de joint venture met Iveco te verkopen aan de Italiaanse partner. Bovendien werden alle 209 geleverde batterij-elektrische trucks teruggeroepen vanwege technische mankementen. Nikola richt zich nu volledig op waterstoftrucks, maar deze strategische pivot vereist zware investeringen in productontwikkeling en infrastructuur, zoals waterstoftankstations.
De toekomst van Nikola hangt nu af van de bereidheid van investeerders om nieuw kapitaal in het bedrijf te steken. Dit kan via de uitgifte van aandelen of obligaties, strategische partnerschappen of leningen. Echter, door de twijfels over het voortbestaan van het bedrijf blijft het verkrijgen van financiering een uitdaging. Mocht Nikola er niet in slagen voldoende kapitaal aan te trekken, dan dreigt het bedrijf essentiële bedrijfsactiviteiten te moeten stopzetten of zelfs volledig te sluiten.
Maandag het bericht over Hyzon, dinsdag over Nikola; het toont opnieuw aan hoe uitdagend het is voor startups om de transitie naar duurzaamheid financieel te overleven. Het komende jaar wordt cruciaal voor Nikola: zonder extra kapitaal en substantiële omzetgroei zal 2025 niet worden gehaald.