‘Nederlandse overheid moet af van lappendeken regelgeving en gewoon Green Deal volgen’ • TTM.nl

Louise de Graaf


Alexander Vlaskamp is twee jaar CEO bij MAN Truck & Bus. Hij kan bogen op rijke ervaring in de internationale truckindustrie en deelde onlangs zijn visie op de huidige stand van zaken met TTM.nl. “We verbazen ons over de lappendeken van regelgeving in Nederland. Ik zou een nieuw kabinet willen oproepen gewoon de Green Deal te volgen. Hoe moeilijk kan het zijn?”

Alexander Vlaskamp studeerde voertuigtechniek in Apeldoorn, liep stage en studeerde af bij Scania in Zweden. Hij werkte voor Scania in Duitsland, Scania in Polen, kwam terug naar Duitsland en was zes jaar managementlid in Zweden. Sinds twee jaar is hij de belangrijkste bij truck- en bus fabrikant MAN, met het hoofdkantoor in München. Bij MAN-moeder Traton is Vlaskamp lid van Raad van Bestuur.

“MAN is back on track”, zegt Vlaskamp, die weer even moet wennen aan Nederlands praten, als we hem vragen hoe de zaken ervoor staan. “In en na de COVID-tijd waren er serieuze uitdagingen in de supply chain. Iedereen kent de problemen met de leveringen van microchips. En toen we daar net klaar mee waren, vielen de Russen Oekraïne binnen. MAN produceert kabels in de Oekraïne. We hebben er 3500 mensen aan het werk. We hadden de productie daar weg kunnen halen, maar hebben er ons voor ingezet om die mensen aan het werk te houden. Nu wordt de helft van de kabels nog in Oekraïne gemaakt, maar we hebben ook capaciteit in Polen, Roemenië en Turkije. Wat we in ieder geval telkens weer zien: transport is de ruggengraat van de economie.”

Synergie

MAN is onderdeel van Traton, net als Scania en Volkswagen Trucks en Bussen in Zuid-Amerika. In welke mate profiteren de merken nu van één moederbedrijf. “We zien nu de eerste synergieën bij onze truckmerken”, zegt Vlaskamp. “Het gaat dan niet langer om samen inkopen maar om het delen van onderdelen. Bijvoorbeeld eenzelfde aandrijflijn van Scania naar MAN, vanaf 2025. In het volgende decennium wordt er van Traton één wereldwijd truckplatform gebruikt. Dat gaat dan om chassis, aandrijflijnen en componenten en software. De cabines blijven specifiek voor merken en merkonderscheiding. Voor MAN kunnen we eind 2024 een nieuwe aandrijflijn en ook aerodynamische aanpassingen verwachten. In 2025 gaat MAN testen met waterstofverbrandingsmotoren.”

Accu

MAN zet met de elektrische TGX en TGS nu stevig in op elektrificatie. Het heeft zelfs een eigen accu-assemblagelijn opgezet. Er werd 100 miljoen euro geïnvesteerd in een eigen fabriek in Neurenberg. Waarom is dat nodig? “De transformatie gaat snel en als we iets hebben geleerd de afgelopen jaren, is dat je capaciteit moet zeker stellen. Dat gaat zeker niet via alleen maar leveranciers”, zegt Vlaskamp. “Je kunt alleen het hele pakket samenstellen als je alles zelf in huis hebt. Nu weten we zeker dat we 100.000 accupakketten hebben voor 15.000 tot 25.000 e-trucks vanaf 2025. Dat kunnen we nu uitrekenen. Met eigen productie kun je ook zelf de balans bepalen tussen gewicht en accucapaciteit, en energiedichtheid. Het energiemanagement in het accupakket hebben we nu in eigen hand, ook in soC en soh. Uiteindelijk kun je dan meer range halen uit dezelfde accu. Via VW Groep halen we ook inkoopvoordelen er uit”, aldus Vlaskamp. De wens van klanten is ook belangrijk. “De eerste klanten willen zo veel mogelijk range hebben. Meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Ze kunnen ook met kleinere accupakketten toe, dat scheelt weer in de investering. We geven 10 jaar garantie op accu’s.” Volgens Vlaskamp is het bijplaatsen van accu’s een moeilijk verhaal. “Theoretisch kan dat wel, maar het is niet logisch als je eenheid in accucellen wil behouden. Ik denk niet dat we die vraag veel gaan krijgen.”

Laadinfra

Een elektrische truck is mooi, maar een laadpaal is minstens zo belangrijk. Hoe kijkt Vlaskamp naar de laadinfrastructuur in Europa en Nederland? “In Afir is geregeld dat er om elke 200 km een charging hub van 1400 kw moet zijn langs de EU-snelwegen. Er zitten echter geen penalties voor landen als ze dat niet doen. Wij als truckfabrikanten hebben de eis om onze vloten CO2-arm te maken. Daar krijgen wij wel straf voor als we dat niet halen. Daar zetten we druk op bij Europa, om dat allemaal in lijn te brengen. Ik maak me wel zorgen om Nederland. De ministers zeggen dat er niet voldoende grid is. Het verbaast me dat dat gezegd wordt. Maar we hebben de opdracht om zero-emissie te worden, dan moet je aan de slag, wat de omstandigheden ook zijn. Laadinfra-investeringen is een lange-termijninvestering. Infrastructuur brengt op den duur altijd economisch succes. Het aanleggen van infrastructuur is geen innovatie, je kunt het snel doen. Mouwen aanpakken, opstropen en doen. Het verbaast ons hoe langzaam er in Europa wordt geacteerd. Je kunt het altijd via de overheid regelen. Ook als het gaat om regelgeving en grid. Dat is wel iets wat ik een nieuw Nederlands kabinet wil mee geven: maak alsjeblieft een einde aan de lappendeken van regelgeving voor emissievrije trucks en laadinfrastructuur. Volg gewoon wat er is afgesproken is in de Green Deal. Laat dat leidend zijn.”

Duurt lang

Tijdens ons bezoek aan München kunnen we de MAN eTGX weer zien, maar de meeste vervoerders moeten nog een jaar wachten voor ze een elektrische MAN kunnen rijden. Waarom duurt dat zo lang? Concurrenten, zelfs concerngenoot Scania, kunnen al wel serieproductie draaien. Vlaskamp: “Dat tijdsplan is een bewuste keuze. We hebben klanten vroeg geïnformeerd over onze eTruck, maar we willen hen een zo compleet mogelijk product bieden. In 2025 hebben wij onze accupakketten geoptimaliseerd, met nog meer capaciteit en range en serieproductie, en dan is ook de MCS-charger beschikbaar. Dat is het moment dat we forse stappen kunnen maken en echt volume kunnen bieden met de eTrucks. Ik kan me voorstellen dat het lang lijkt te duren, maar daar zijn dus goede redenen voor. Transportbedrijven snappen overigens onze planning goed en ze zijn nog ook enthousiast over de eTruck. We hebben op dit moment al 1500 pre-orders mogen boeken.”





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment