Nedcargo zet ‘Remia-pendel’ op met elektrische Volvo FM • TTM.nl

Louise de Graaf


Remia en Nedcargo zetten een elektrische Volvo FM in voor pendelvervoer tussen de fabriek in Den Dolder en het distributiecentrum in Soesterberg. De opening werd feestelijk ingeluid door vertegenwoordigers van beide bedrijven, onder wie Karel de Rooij (directeur en eigenaar van Remia) en Diederik Jan Antvelink (directeur van Nedcargo), samen met wethouder Osama Suna van de gemeente Soest en Natasja Jonker van de gemeente Zeist. Met deze nieuwe elektrische verbinding besparen beide partijen direct op CO₂-uitstoot, fijnstof en geluidsoverlast.

Remia en Nedcargo werken al meer dan 45 jaar samen op het gebied van distributie en warehousing. In dit jubileumjaar – waarin Remia 100 jaar bestaat en Nedcargo 25 – werd gekozen voor een symbolisch en inhoudelijk sterk cadeau aan elkaar én aan de omgeving: een stillere, schonere logistieke oplossing die direct inzetbaar is.

Klanten en logistiek dienstverleners trekken samen op

Karel de Rooij, directeur van Remia: “Remia staat al 100 jaar voor kwaliteit en innovatie. Dat geldt niet alleen voor onze producten, maar ook voor de manier waarop we ze distribueren. We werken al decennialang met Nedcargo samen, en dit initiatief laat zien dat we ook op het gebied van duurzaamheid vooruitgang willen boeken. Deze vrachtwagen rijdt volledig emissieloos én is veel stiller — wat ook prettig is voor de omwonenden in Den Dolder. Dit is een investering in de toekomst van onze keten én van onze planeet.”

Diederik Jan Antvelink, directeur van Nedcargo: “We geven onszelf vandaag een cadeau: een elektrische vrachtwagen en laadpaal. Omdat het moet. Omdat het kán. En vooral omdat we geloven in partnerschap met impact. Dit is geen proefproject of pilot — dit is gewoon de nieuwe manier van werken.”

Nedcargo heeft als doel om vóór 2030 álle pendeltrajecten in de Benelux te elektrificeren. Deze zogeheten ‘rondjes rond de kerk’ zijn korte, vaste routes tussen productielocaties van A-merkfabrikanten en de distributiecentra van Nedcargo. Momenteel zijn er al minstens 25 actieve pendels binnen de Benelux en een tiental extra tussen de Rotterdamse haven en Nedcargo-magazijnen. Hiervoor verwacht het bedrijf circa 25 elektrische trucks nodig te hebben.

De grootste uitdaging? Niet de voertuigen, maar de laadinfrastructuur: “De wil is er. De technologie ook. Maar het is helaas vaak het gebrek aan voldoende stroomaansluiting op onze distributiecentra dat ons remt in de uitrol,” zegt Antvelink. “Zodra die bottleneck is opgelost, kunnen we versnellen.”

De geleverde vrachtwagen is een Volvo FM Electric met een totale batterijcapaciteit van 540 kWh, waarvan 380 kWh bruikbaar is. Daarmee kunnen dagelijks tot 14 pendelritten worden uitgevoerd tussen Soesterberg en Den Dolder. De afstand is relatief kort (ca. 8 km per rit), maar wordt gereden met een bruto voertuiggewicht van 40 tot 45 ton. De effectieve actieradius komt daardoor uit op ongeveer 220 kilometer. De laadpaal op het Nedcargo-terrein levert groene stroom, waardoor de inzet van deze elektrische truck een besparing oplevert van naar schatting 30 procent CO₂ op het totale pendelverkeer tussen Remia en Nedcargo.

In de komende maanden wordt ingezet op optimale benutting van de laadinfrastructuur, waaronder het plannen van de juiste laadmomenten, capaciteitsmanagement op het net en het trainen van chauffeurs om de actieradius te maximaliseren.





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment