Michelin wil de extra mijl voor je gaan • TTM.nl

Louise de Graaf


De truckbanden van Michelin staan al heel lang bekend als de beste in de markt. Het Franse merk is dan ook altijd de onbetwiste marktleider. In thuisbasis Clermont-Ferrand liet Michelin aan TTM.nl zien zich niet alleen volop in te zetten voor de beste nieuwe banden, maar ook de truck- en vlooteigenaar optimaal van dienst te willen zijn. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_2_30]

Je moet een beetje Bijbelkennis hebben om te weten dat in Mattheus 5 staat dat ‘als iemand je vraagt om één mijl met hem te gaan, ga er dan twee met hem’. De lange levensduur van Michelin truckbanden is een bekend gegeven, dus met die extra kilometers zit het wel goed. Maar je kan ‘de extra mijl gaan’ ook zien als een dienstbare houding om vervoerders zo veel mogelijk te helpen om hun TCO zo laag mogelijk te houden.

Het Ladoux R&D Center is waar Michelin altijd op nieuwe oplossingen studeert.

Zwart goud

Over die ‘attitude’, om het maar even in Michelins moedertaal te zeggen, valt veel te vertellen, maar eerst richten we ons even op het zwarte goud, de banden die veel vervoerders (Michelin is marktleider met 36 procent) op hun vrachtauto’s hebben zitten. Op de IAA van 2024 zagen we voor het eerst de banden die we nu in en rond het Ladoux Research & Development Center weer zien. De Michelin X Line Energy 3 voor de lange afstand en de X Multi Energy 2 voor de middellange afstanden. Milieuprestaties staan samen met TCO bij alle nieuwe banden van Michelin tegenwoordig voorop. Zo is de X Line Energy 3 de eerste band met een A-label als het gaat om rolweerstand en geeft hij 3,4 kg minder deeltjes af dan concurrenten en is ook het brandstofverbruik van de truck met X Lines Energy 3 0,62 liter diesel op 100 km lager, alweer dan de concurrentie. Net als de Multi Energy 2 scoort de X Line Energy 3 hoog op een verbeterde zijwaartse grip, wat natuurlijk voordelen biedt in bochten en zijwaartse positieverplaatsingen. Michelin schermt graag met de kenmerken van haar producten ‘ten opzichte van de concurrentie’. Dat is misschien begrijpelijk in de felbevochten bandenmarkt, maar een beetje vermoeiend is het soms wel. Het is makkelijk om te denken dat als de Michelins zo veel beter zijn dan andere merken, iedereen ze dan wel zou kopen. Dat klopt echter niet, want door de traditioneel hoge prijsstelling van Michelins kiezen vervoerders soms bewust voor een kwalitatief iets minder product met een minder hoge aanschafprijs.

Lang zal hij leven

Dat is een zienswijze die volgens Michelin natuurlijk niet klopt. De aanschafprijs zal dan wat hoger zijn, Michelin zet ook haar beste beentje voor om de truckband, ongeacht of het nu een langeafstandsband of een band voor een distributie- of bouwtruck is, een zo lang mogelijk leven te geven. Loopvlakvernieuwing is iets dat Michelin al vanaf 1923 doet, dus al ruim 100 jaar. Het bekende Remix-programma wordt net als de banden van Michelin ook telkens geupdate, wat betekent dat met een goed bandenvernieuwingsprogramma als Remix 2 de TCO van banden voor een vervoerder 33 procent lager kunnen uitkomen. Het Multi-Life concept dat aan de basis van Remix 2 staat bestaat uit zes fasen: de aankoop van een nieuwe band, het herprofileren (opsnijden) van het loopvlak, dan de vernieuwing van het loopvlak (retread), het herprofileren van dat nieuwe loopvlak, dan nogmaals het vernieuwen van het loopvlak en het herprofileren van dat derde loopvlak. Nadien zijn het karkas en de zijwangen van een band echt aan vervanging toe en is het tijd voor een nieuwe band. Met Remix 2 heeft een Michelin truckband zo zes levens en kan hij tot 345 procent meer kilometers afleggen dan enkel een nieuwe band. Volgens Michelin wordt een derde van alle nieuwe Michelin truckbanden bij Michelin zelf vernieuwd. Een ander deel gaat naar onafhankelijke bandenhandelaren, die graag werken met de kwalitatief sterke Michelin karkassen.

Carbion

Duidelijk: als het gaat om TCO, wil Michelin je beste vriend zijn. Maar al veel eerder in het proces werkt de bandenfabrikant aan optimalisering van kosten en praktische inzet. Dat zien we bijvoorbeeld bij de nieuwe X Works 2 serie voor bouwtrucks. In deze serie, verkrijgbaar vanaf 1 juni van dit jaar, is behalve de al bestaande Powercoil, Opticoil en Duracoil technologieën nu ook carbion verwerkt. De carbion-technologie is een materiaal dat wordt geproduceerd door een innovatief compoundingproces waarbij bepaalde profielcomponenten worden gemengd terwijl ze zich in vloeibare toestand bevinden, waardoor een homogener compound ontstaat. Dit materiaal verhoogt het kilometragepotentieel van de band en verbetert de rolweerstand. Bij andere banden van Michelin wordt al lang silica verwerkt, waardoor de grenzen van de rolweerstand worden verlegd om brandstof te besparen zonder de levensduur van de band in gevaar te brengen. In het Ladoux R&D center van Michelin wordt hard gewerkt aan de nieuwste technologieën. Jaarlijks worden daar 250 uitvindingen op het gebied van bandentechnologie gepatenteerd. In Michelins eigen museum L’Aventure zien we niet alleen geschiedenis, maar wellicht ook de toekomst met banden van duurzaam materiaal en zelfs het Lunar wheel, voor toepassingen op de maan.

De toekomst? Michelin zet in op banden voor EV’s of zelfs maanvoertuigen.

En elektrisch?

Die nieuwe technologieën komen ook ten goede aan elektrische trucks. De meeste nieuwe banden die wij zagen op het evenement in Clermont Ferrand hadden een verhoogd laadindex, waarmee ze ook geschikt zijn voor elektrische voertuigen. Dat gaat tot bouwtrucks aan toe, zagen we bij de X Works 2. Een echte EV-band heeft Michelin nog niet, maar men werkt al wel aan de ontwikkeling ervan, verzekerde de bandenfabrikant TTM.nl.

Altijd de beste

Michelin weet dat het kostenplaatje van een vervoerder voor 25 procent uit brandstof bestaat. Volgens Michelin kan daar met haar producten en services 12 procent vanaf worden gehaald. Ook bij Michelin speelt connectivity daarbij een rol. Als voorbeeld van haar Connected Solutions (CXS) liet Michelin de QuickScan zien, een scanpaal die samen met sensoren in de grond niet alleen de bandenspanning maar ook de bandenslijtage en schade kan zien. De bijbehorende fleetmanagementsoftware geeft dan aan of direct actie nodig is of dat een band ook over een week of twee weken kan worden behandeld. Zo kan bandenonderhoud worden voorspeld. Met behulp van data wil Michelin een digitaal ecosysteem voor haar klant scheppen.
We kregen op het testcircuit van Michelin nog veel meer demonstraties te zien. Vaak wordt de Michelin band dan vergeleken met die van een concurrent en de uitslag kunt u dan al raden: de Michelin band wint! We willen niet cynisch zijn maar hebben dit soort ‘wedstrijdjes’ nu wel gezien eigenlijk. Laat ons anders maar eens het totale leven van een band vastleggen in een rapportage.

De QuickScan laat tijdens het voorbijrijden zien welke gebreken banden hebben.

GPS

Michelin wees ook nog maar eens op haar Truckfly app, een app speciaal voor chauffeurs die ongekend populair is in Europa. Hij is maar liefst 1,2 miljoen keer gedownload en wordt door meer dn 600 chauffeurs gebruikt. De chauffeurs hebben in de app echt een community opgebouwd en die zowel voor hen als voor Michelin waardevol. Nieuw in Truckfly is dat er binnenkort een GPS trucknavigatie op abonnementsbasis aan wordt toegevoegd. Dat lijkt ons een waardevolle toevoeging, goede trucknavigatie in een app waar je als chauffeur toch al de halve dag op zit.

Het laat nog maar eens zien dat het Michelin menens is met de producten maar zeker ook de dienstverlening die het aanbiedt. Aan chauffeurs, maar zeer zeker ook aan transportmanagers en wagenparkbeheerders. Het moet vertrouwen geven dat Michelin altijd, maar zeker als het erop aankomt, die extra mijl met je gaat.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: MICHELIN





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment