Mercedes-Benz wil dat transporteurs tarieven met 10 procent verlagen • TTM.nl

Louise de Graaf


De divisie personenauto’s van Mercedes-Benz AG heeft haar transportdienstverleners begin dit jaar geïnformeerd dat het een verlaging van 10 procent verwacht in de tarieven van alle transportcontracten (totale vrachtprijs) per 1 februari 2025. Afgelopen week werden de aangepaste contracten in Stuttgart verwacht. Branche-organisatie BGL spreekt er schande van.

Volgens BGL en haar regionale afdelingen duwt de autofabrikant hiermee Duitse transportdienstverleners uit de markt ten gunste van goedkope aanbieders uit Oost-Europa. BGL-bestuurswoordvoerder Prof. Engelhardt: “Met deze vraag op dit moment is de verschuiving naar Oost-Europese dumpingconcurrentie voorgeprogrammeerd en is het slechts een kwestie van tijd voordat we een Gräfenhausen 2.0 meemaken, gekoppeld aan het verlies van binnenlandse middelgrote transportbedrijven.”

BGL benadrukt dat de zware tijden waarin de Duitse  auto-industrie zich bevindt niet over de rug mogen gaan van de transportsector. De Duitse economie en de Duitse vervoerders krijgen volgens BGL geen nieuw leven door dumpingconcurrentie.

Woordvoerder van het BGL-bestuur Prof. Dr. Dirk Engelhardt: “Nog maar een jaar geleden lobbyde de auto-industrie bij politici om de tol voor vrachtwagens te verdubbelen en drukte dit erdoor. Hierdoor zijn de bedrijfskosten van elke afzonderlijke vrachtwagen met ongeveer 20.000 euro per jaar gestegen, en dat bij gemiddelde marges in het goederenvervoer over de weg van slechts 0,1 tot ongeveer 2 procent. En vandaag worden onze middelgrote bedrijven verondersteld de kolen uit het vuur te halen voor het verkeerde beleid van de auto-industrie en de laagste vrachttarieven ooit aan te bieden. Degenen die hier niet in mee kunnen gaan, omdat een kostendekkende operatie anders niet mogelijk is, zullen waarschijnlijk het contract verliezen aan goedkope Oost-Europese aanbieders, die hun chauffeurs vaak in dienst hebben tegen hongerlonen die ver onder het minimumloon liggen. Deze vorm van dumpingconcurrentie is een Duits topmerk als Mercedes-Benz onwaardig.” Volgens de BGL en haar nationale organisaties moeten dergelijke eisen zo snel mogelijk worden heroverwogen en herzien.





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment