MAN levert eerste eTGX af aan Dräxlmaier • TTM.nl

Louise de Graaf


MAN Truck & Bus heeft zijn eerste volledig elektrische zware truck geleverd aan een klant. In Leipzig werd de allereerste eTGX overhandigd aan de Dräxlmaier Group, toeleverancier van de automobielindustrie. De truck zal worden ingezet voor het transport van batterijen naar de Porsche-fabriek in Leipzig, zonder uitstoot van CO2.

Volgens Alexander Vlaskamp, CEO van MAN, markeert deze levering een belangrijk moment voor het bedrijf. “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van MAN. Honderd jaar geleden presenteerden we onze eerste dieseltruck. Nu stappen we over naar een nieuw elektrisch tijdperk. We zijn blij dat Dräxlmaier voor onze eTruck heeft gekozen en vertrouwen heeft in MAN. Na jaren van planning, ontwikkeling en talloze kilometers aan testritten kunnen we eindelijk van start.”

De nieuwe MAN eTGX zal worden opgeladen met groene stroom op het terrein van Dräxlmaier, waarmee de ecologische voetafdruk verder wordt verkleind. Vlaskamp voegde daaraan toe: “Dit is een prachtig voorbeeld van duurzaamheid in de praktijk. Het is een echte elektrische successtory.”

Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur van Porsche, reageerde positief op de inzet van de eTruck: “We zijn verheugd dat de productie van de elektrische Porsche Macan nu ook wordt ondersteund door dit innovatieve elektrische voertuig van MAN. De eTGX bewijst dat zelfs grote en zware onderdelen zoals batterijmodules elektrisch kunnen worden vervoerd.”

MAN eTGX in Leipzig, voertuigoverdracht van klant Draexlmaier aan Porsche, van links naar rechts: Karsten Wilhelm (hoofd productie Draexlmaier); Dennis Affekt (MAN Managing Dir. Sales Area Central) Friedrich Baumann (MAN Board Member Operations) Gerd Rupp (Porsche Chairman GF Porsche Leipzig Gmbh)

Felix Klimas, hoofd Supply Chain Management bij de Dräxlmaier Group, benadrukte het belang van de nieuwe eTruck voor de duurzaamheid van het bedrijf. “Met het gebruik van de MAN eTruck realiseren we volledige elektrificatie van onze logistieke processen en geven we invulling aan onze duurzame ambities: het verminderen van emissies in de toeleveringsketen,” aldus Klimas.

De logistieke operatie wordt uitgevoerd door Spedition Elflein, dat de truck huurt van Business Fleet Services (BFS), Europa’s grootste verhuurder van MAN bedrijfsvoertuigen. Stefanie Kotschenreuther, directeur van Elflein, was enthousiast over de nieuwe samenwerking: “We zijn trots om de eerste transporteur te zijn die gebruik maakt van de nieuwe eTruck van MAN. Elektrische trucks spelen een belangrijke rol in het decarboniseren van de logistieke sector.”

De MAN eTGX die Dräxlmaier inzet, beschikt over een vermogen van 450 pk en een batterijcapaciteit van 534 kWh. Met een laadsnelheid tot 375 kW kan het voertuig snel worden opgeladen en is het goed bruikbaar voor het transport van grote volumes, zoals de batterijen voor Porsche. Tegen het einde van het jaar zullen er nog twee eTGX-trucks aan de vloot van Dräxlmaier worden toegevoegd, waarmee het totaal op drie komt.





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment