Tot 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen wordt veroorzaakt door goederenvervoer en logistiek. Volgens het International Transport Forum zal de vraag naar beide sectoren verdrievoudigen tegen 2050. Logistieke bedrijven steken daarom veel energie in duurzaamheid en strengere wettelijke eisen. Om een bedrijfsoverkoepelende oplossing voor de industrie te bieden, heeft de Open Logistics Foundation de werkgroep Enabling Logistics Decarbonisation opgericht onder leiding van LKW Walter. Het eerste project betreft een open source standaard voor het uitwisselen van emissiegegevens.
Logistieke dienstverleners stimuleren de ontwikkeling van standaarden voor groenere, emissievrije logistiek om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen en concurrentievoordelen en nieuwe bedrijfsmodellen te creëren. Er is momenteel geen standaard voor de uitwisseling van emissiegegevens tussen expediteurs, logistieke dienstverleners, verladers en klanten die bedrijven in de toeleveringsketen kunnen gebruiken. Samenwerking tussen nationale en internationale bedrijven is cruciaal om zo’n standaard succesvol te implementeren. Dit is waar de Open Logistics Foundation, een non-profitorganisatie van algemeen nut, als bemiddelaar optreedt. De leden van de Foundation werken op internationaal niveau samen om open source oplossingen te ontwikkelen voor vereenvoudigde gegevensuitwisseling in de sector. Binnen de Foundation is de nieuwe Enabling Logistics Decarbonisation Working Group opgericht om duurzaamheidsstandaarden te implementeren. “De werkgroep zet zich niet alleen in voor het bevorderen van decarbonisatie in de logistieke sector, maar legt ook een speciale focus op de implementatie van de-facto standaarden en de gemeenschappelijke open source implementatie die iedereen kan gebruiken”, legt Andreas Nettsträter, CEO van de Open Logistics Foundation, uit.
Werkgroep stimuleert standaardisatie van duurzaamheidsgegevens in de logistiek
De nieuw opgerichte werkgroep wordt geleid door LKW Walter en heeft 12 andere leden. Het eerste project binnen de werkgroep heet Emissions Data Exchange en zal onmiddellijk worden geïmplementeerd. Het project is gericht op het valideren en implementeren van het iLeap datamodel ontwikkeld door Smart Freight Centre en de SINE Foundation voor de uitwisseling van duurzaamheidsdata langs de supply chain in verschillende use cases. Smart Freight Centre is een netwerkpartner van de Open Logistics Foundation en een internationale non-profitorganisatie die zich richt op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in het goederenvervoer. De SINE Foundation is ook een non-profit organisatie die innovatieve onderzoeksresultaten op het gebied van cryptografie en economie ontwikkelt en implementeert. Met het iLeap datamodel willen de projectdeelnemers een standaard vastleggen voor naadloze connectiviteit in de transparantie van logistieke emissies. Het model is gebaseerd op het reeds wereldwijd erkende GLEC framework en de bijbehorende ISO 14083 standaard, een berekeningsmethode voor broeikasgasemissies in de logistiek.
“De nieuwe werkgroep zal zich richten op het vaststellen van geharmoniseerde oplossingen voor de hele toeleveringsketen”, legt Justin Lemmens, Manager Safety, Health, Environment and Quality (SHEQ) bij LKW Walter, uit. “Oplossingen voor meer duurzaamheid worden nu immers ontwikkeld in een netwerk: door samen te werken met bedrijven en open source software te gebruiken, creëren we groenere logistiek.”
Deelnemers aan de werkgroep:
LKW Walter (leider van de werkgroep), BLG, Cargo Sign, Contargo, Dachser, DB Schenker, DHL, Fraunhofer IML, GRYN, Iteratec, Rhenus, Transporeon, Zufall.