Lekkerland Nederland breidt zijn elektrische wagenpark verder uit. De groothandel en logistiek dienstverlener zet sinds kort naast de Mercedes-Benz eActros ook een e-Scania en een elektrische Iveco Daily in voor de dagelijkse distributie. Daarmee wil het bedrijf in de praktijk testen wat de verschillende voertuigen in huis hebben.
Met de uitbreiding wil Lekkerland, dat onder meer tankstations, kiosken en retailers van food- en non-foodproducten voorziet, inzicht krijgen in welke truck het best past bij welke distributieroute. “Elke truck heeft zijn specifieke kenmerken”, zegt John van den Berg, directeur Operations bij Lekkerland Nederland. “We ervaren nu in de praktijk hoe deze verschillen zich uiten wanneer we ze inzetten op onze dagelijkse routes. Denk aan factoren zoals het gewicht van de vrachtwagen, het laadvermogen en de actieradius.”
Zo heeft de eActros een extra as en kan daardoor meer gewicht dragen, terwijl de Iveco compacter is en zich makkelijker door moeilijk bereikbare binnensteden manoeuvreert. De e-Scania heeft op zijn beurt een ander accupakket, waardoor het laadvermogen anders kan worden verdeeld. “Verschillen die we nu in de praktijk tijdens het beleveren van onze klanten goed kunnen testen en onderzoeken”, aldus Van den Berg.
De uitbreiding past binnen de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf, onder de noemer ‘Samen onderweg naar duurzaamheid’. Naast verdere elektrificatie van het wagenpark zet Lekkerland ook in op gedragsverandering bij chauffeurs. Via het Fleet Management Systeem van het bedrijf worden onder meer rijstijl, bandenspanning en brandstofverbruik realtime gemonitord. Door zijn wagenpark efficiënter te beheren en chauffeurs te sturen op duurzame rijgewoonten wil Lekkerland zijn ecologische voetafdruk verder verkleinen.