Stukje bij beetje is de elektrisch aangedreven trailer in opkomst. Dat ziet componentenfabrikant Jost ook en daarom investeert het 15 miljoen euro in het Duitse bedrijf Trailer Dynamics.
Trailer Dynamics, opgericht in 2018, staat bekend om de ontwikkeling van een intelligente elektrische aandrijflijn voor e-opleggers. Dit maakt volgens het bedrijf een aanzienlijke verbetering van de actieradius van elektrische trucks en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen mogelijk. De producten van het bedrijf zouden ook aanzienlijke besparingen opleveren in dieselverbruik en uitstoot van broeikasgassen in combinatie met conventionele trekvoertuigen. In Nederlands is het bedrijf Econogy bezig met eenzelfde soort concept.
“Trailer Dynamics heeft al een hoog niveau van volwassenheid bereikt, succesvolle veldtesten met bekende partners doorstaan en streeft ernaar om in de komende 18 maanden een marktklaar serieproduct te industrialiseren. Jost heeft een aanzienlijk belang geïnvesteerd in de financieringsronde die met succes voor dit doel is geplaatst. Jost investeert dus niet alleen in een toonaangevende start-up in een toekomstgericht segment, maar ook in een snel volwassen wordend bedrijf voor wiens plug & play elektrificatie kit Jost zowel leverancier als distributie- en strategische industrialisatiepartner kan zijn”, aldus Jost in een verklaring.
Joachim Dürr, CEO van Jost Werke: “De transport- en logistieke industrie heeft innovatieve oplossingen nodig om klimaatneutraal te worden en tegelijkertijd de economische efficiëntie van de industrie verder te verhogen. De strategische investering in Trailer Dynamics biedt Jost aantrekkelijke samenwerkingsmogelijkheden om gezamenlijk nieuwe producten en oplossingen te ontwikkelen om de decarbonisatie van onze samenleving te stimuleren.” Michael W. Nimtsch, medeoprichter en CFO van Trailer Dynamics: “Het combineren van onze baanbrekende e-trailer technologie met de expertise van een gevestigde marktleider als Jost is een belangrijke stap om onze producten en systemen verder te ontwikkelen en onze bijdrage aan een zero-emissie transport te vergroten.”