‘Ik moet groeien in mijn rol als ondernemer’ • TTM.nl

Louise de Graaf


Frank van der Laan met echtgenote en mede-eigenaar Natasja.

Frank van der Laan Truck en Trailer Services in Emmen is in een aantal jaar tijd snel gegroeid. Zowel de klantenkring als het team zijn uitgebreid en dat brengt naast kansen ook uitdagingen met zich mee. Een daarvan is de nieuwe rol voor eigenaar en directeur Frank van der Laan als die van ondernemer, en zijn vrouw Natasja, als kersvers mede-eigenaar. Een gesprek over ontwikkeling, personeel, hoofdzaken vs. randzaken en een nieuwe generatie monteurs. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_34]

Het is vrijdag de 13e. Volgens bijgeloof een ongeluksdag. Niet geheel onterecht, zo blijkt in het kantoor van Frank van der Laan Truck en Trailer Services. Frank (43) heeft een van zijn monteurs aan de telefoon die onderweg is naar Duitsland, om hulp te bieden aan een in brand gevlogen trailer. Voor Frank en zijn team is dit echter dagelijkse kost. Naast het onderhoud en reparatie van trucks en opleggers en het uitvoeren van keuringen en inspecties, biedt zijn bedrijf 24/7 hulp bij pech onderweg binnen Nederland en daarbuiten.

Eigen werkplaats

Franks verhaal begint twintig jaar geleden, toen hij als monteur werkzaam was bij een transportbedrijf. Toen zijn werkgever belangen kreeg in een andere onderneming om daar een grote commerciële garage op te zetten, besloot Frank om voor zichzelf te beginnen als 24/7 serviceverlener bij pech onderweg. Hij schafte een bus aan en ging aan de slag.
Totdat zijn voormalige werkgever hem terugvroeg om een werkplaats op te zetten binnen zijn bedrijf. “Dat zag ik wel zitten”, zegt Frank. “Het was echt mijn eigen toko. Ik deed er het onderhoud voor de klanten van zowel mijn (oud-)werkgever als die van mijzelf. Ondertussen bleef ik pechhulp onderweg bieden.” De werkplaats groeide, waarna Frank besloot om mensen aan te nemen. “Op een gegeven moment had ik drie monteurs in dienst. Het pand waar we zaten was echter niet echt gebouwd als een garage. We zaten dus al vrij snel aan de grenzen van ons kunnen.”

In 2012 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie in Emmen. En niet zonder succes; het klantenbestand werd groter, wat opnieuw leidde tot uitbreiding van het team. “In totaal zijn we nu met dertien man, waarvan acht monteurs. Over het algemeen zijn het allemaal jonge jongens, met een gemiddelde leeftijd van rond de dertig. De oudste van de club is onlangs 52 jaar geworden.”

Weinig kwaliteit

Nu hij steeds meer groeit in zijn rol als ondernemer ziet Frank, zelf opgeleid tot monteur, zijn werkzaamheden veranderen. “Naarmate je meer personeel krijgt, moet je andere vaardigheden ontwikkelen. Personeelszaken bijvoorbeeld, maken nu een groot deel uit van mijn werkzaamheden. Net als het opleiden van mensen. We organiseren opleidingstrajecten voor niveau 2, 3 en 4.”

Een van de grootste uitdagingen waar hij mee te maken heeft, is een tekort aan goed opgeleide monteurs in de branche. En dat is jammer, want hij kan nog wel versterking gebruiken. “Het aanbod aan mensen is schaars en de kwaliteit valt vaak tegen. De wereld zit anders in elkaar dan toen ik jong was. Toen ik als monteur begon, was ik enthousiast over het werk zelf, maar dat enthousiasme zie ik minder bij de nieuwe generatie. Ze werken liever drie, vier dagen en hebben dan graag een dag rust. Misschien ben ik daarin wat ouderwets, maar ik heb daar soms wel wat moeite mee. Bij mijn huidige werknemers is dit overigens niet het geval.”

Klein verloop

Binnen zijn eigen team zit het met het arbeidsethos wel goed. “De jongens werken hard en hebben het naar hun zin.” Dat blijkt ook wel uit het kleine verloop binnen het team. “Twee jongens zijn na hun stage blijven hangen. Dat zegt denk ik wel wat. Jeffrey, een van onze monteurs, viert binnenkort zijn 12,5 jarig jubileum. En Erwin, de eerste monteur die ik ooit heb aangenomen, is nadat hij twaalf jaar als chauffeur bij een transportbedrijf heeft gewerkt, weer bij ons teruggekomen. Hij werkt onder andere als meewerkend chef-werkplaats als wel in het magazijn en hij zit deels achter de receptie.”
Een belangrijke rol in het bedrijf is er ook voor Natasja. Vier jaar geleden begon ze als werkneemster, maar op de werkvloer bloeide er iets moois op tussen haar en Frank. Inmiddels hebben ze twee kinderen en is Natasja mede-eigenaar van het bedrijf. Frank: “Natasja heeft geen ambities om ondernemer te zijn, maar we vinden het allebei wel belangrijk dat we samen als eigenaren verder kunnen groeien.”

Groeien in rol

Om haar betrokkenheid te vergroten, start Natasja binnenkort met de opleiding Techniek voor niet-technici. “Zodat ik nog beter kan inspelen op vragen van klanten en zaken kan uitzoeken voor collega’s”, zegt Natasja, die inmiddels op het gesprek is aangehaakt. Het idee om deze opleiding te doen kwam van OOMT. OOMT is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf en stimuleert door middel van programma’s en projecten de ontwikkeling en opleiding van medewerkers en werkgevers in de branche. “We zijn op enig moment benaderd door OOMT-adviseur Werkgeverschap Jolanda Straatman”, zegt Frank. “Ik heb vervolgens een aantal zeer prettige gesprekken met haar gehad, onder andere over hoe je met personeel omgaat en hoe je leiding geeft. Mijn bedrijf is snel gegroeid en ik moet groeien in mijn rol als werkgever.  De OOMT adviseur Werkgeverschap helpt mij daar echt mee. Op een gegeven moment heb ik Natasja ook bij de gesprekken betrokken, zodat ze vanuit het perspectief van mede-eigenaar naar zaken kan kijken.”

Structuur

De samenwerking met OOMT heeft Frank en zijn team ook geholpen om meer structuur in het bedrijf te brengen. “In het laatste gesprek hebben we het gehad over de vele vormen van overleg. Bijvoorbeeld hoe je op de juiste manier invulling geeft aan een werkoverleg. Maar ook over hoe je personeel behoudt en motiveert. In het verleden maakten we zulke zaken ondergeschikt aan het werk, want we zijn druk. Maar we zien nu wel de prioriteit en het belang ervan, dus zijn we er actief mee bezig. Randzaken behandelen we nu als hoofdzaken. Dat is even omschakelen, maar ik merk wel dat het werkt.”  Inmiddels heeft Frank ook geïnvesteerd in nieuwe werkplaatssoftware, waardoor de facturatie en andere administratieve processen soepeler verlopen. “Vroeger stapelde de administratie zich op, nu doen we alles dagelijks. Daardoor is de doorstroming nu veel vlotter, wat ons meer ruimte geeft om ons te richten op het personeel, opleidingen en klanten.”

De basis is volgens Frank hiermee redelijk in orde. “We zijn nu bezig om de puntjes op de i te zetten, zodat we verder kunnen bouwen. Misschien dat ik zelf ook nog een opleiding ga volgen. Binnenkort hebben we weer een afspraak met de OOMT-adviseur Werkgeverschap, om verder te praten over de groei van ons bedrijf en onze rollen daarin.”

TEKST: LISETTE BIESENBEEK | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment