Girteka test elektrische truck mét elektrische trailer • TTM.nl

Louise de Graaf


Transportbedrijf Girteka heeft in samenwerking met Volvo Trucks, Schmitz Cargobull en BP Pulse een test uitgevoerd met een elektrische vrachtauto en een elektrische oplegger. Girteka zegt de nadruk te leggen op de inzet van duurzame transportoplossingen – in het bijzonder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s).

Dit initiatief sluit aan bij de doelstelling van de Europese Unie om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te worden en ondersteunt de doelstelling van de Europese Green Deal om het wegtransport koolstofvrij te maken. Nu veel Europese steden van plan zijn om nulemissiezones in te stellen, wordt de overstap naar elektrische voertuigen essentieel. Daarom hebben Volvo, Schmitz Cargobull, BP Pulse en Girteka het initiatief genomen om de eerste volledig elektrische truck en trailer te testen. Wat zijn de resultaten?

Samen testen voor BEV-integratie

De discussie over het gebruik van elektrische trucks in logistieke operaties gaat door. Veel bedrijven voeren al proeven uit en proberen een gemeenschappelijk begrip en oplossing te vinden die de behoeften van de klant, de mogelijkheden van fabrikanten, de infrastructuur en de beschikbaarheid combineert. Het is aan logistieke bedrijven zoals Girteka om proefritten uit te voeren en alle relevante belanghebbenden bij het proces te betrekken.

Om het potentieel en de uitdagingen van de integratie van BEV’s in de logistiek te onderzoeken, is Girteka samen met Volvo, Schmitz Cargobull en BP Pulse de testfase ingegaan en heeft een uitgebreide meerdaagse proef uitgevoerd met een Volvo FM Electric truck en een volledig elektrische Schmitz Cargobull S.KOe COOL boxoplegger.

Tijdens de test werden de prestaties, energie-efficiëntie en betrouwbaarheid van de voertuigen beoordeeld. In de loop van de proef hebben de elektrische truck en oplegger meerdere rondritten voor Nestlé, een klant van Girteka, met succes uitgevoerd, waarbij een totale afstand van ongeveer 1.500 kilometer werd afgelegd. De truck werkte onder verschillende laadomstandigheden, waaronder gekoelde goederen, en toonde consistente prestaties en betrouwbaarheid.

De volledig elektrische S.CUe transportkoelunit werd gebruikt in combinatie met een accupakket en de Schmitz Cargobull generatoras. De koelunit heeft een geoptimaliseerde temperatuurregeling, speciaal ontworpen voor het vervoer van gevoelige goederen. Het is oplaadbaar tijdens het rijden of remmen met de ScB generatoras en de ingebouwde 22 kW lader. De batterij kan parallel met het netwerk worden opgeladen.

Evaluatie van de resultaten van de proef

Dit proefproject toonde volgens Girteka niet alleen de technische levensvatbaarheid, maar ook de operationele efficiëntie van elektrische transportoplossingen in reële scenario’s aan. Volgens het prestatierapport toonde deze elektrische opstelling een indrukwekkende energie-efficiëntie, met een gemiddeld verbruik van 1,35 kWh per kilometer. De integratie van de krachtige oplaadinfrastructuur van BP pulse zorgde voor minimale stilstandtijd, met een gemiddelde oplaadsessie van 1,5 uur.

Een van de belangrijkste kenmerken voor een soepele integratie van de trailer in de bestaande infrastructuur is de CEE-laadcontactdoos, waarmee de trailer efficiënt en gemakkelijk kan worden opgeladen. Bovendien maakt de PIEK-gecertificeerde stille kit van de elektrische aandrijving stille leveringen overdag en ’s nachts mogelijk, zelfs in woonwijken, waardoor de overlast minimaal is en de operationele flexibiliteit toeneemt.

Deze test is eenmalig met deze line-up, maar vanwege het succes werkt Girteka aan vergelijkbare testprojecten en de implementatie van de resultaten in de dagelijkse praktijk. In een breder perspectief onderstreept het resultaat van deze test niet alleen het aanzienlijke potentieel van BEV’s om een revolutie teweeg te brengen in de sector, maar ook het belang van samenwerking bij het aanpakken van de zakelijke, logistieke en technologische uitdagingen die de dringende noodzaak om de transportsector koolstofvrij te maken met zich meebrengt.

“Een open dialoog is fundamenteel in deze samenwerking. Het zorgt ervoor dat alle partijen, van goederenfabrikanten tot auto- en vrachtwagenbedrijven als Volvo, en van een trailerfabrikant als Schmitz Cargobull tot energiespecialisten als BP Pulse en logistieke dienstverleners, op één lijn zitten”, merkt Viktorija Terekė op, hoofd Duurzaamheid bij Girteka.





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment