De fusie van transportbedrijven Van Straalen De Vries (VSDV) en Zandbergen Transport kwam in april van dit jaar als een donderslag bij heldere hemel. Het management van beide bedrijven had er toen al een half jaar voorbereidend aan gewerkt. En de fusie is nog altijd ‘in progress’, vertellen directeuren Rober van Straalen en Jos Zandbergen. “We willen samengaan uit eigen kracht, in harmonie en met goede synchronisatie van alles. Daar nemen we uitgebreid de tijd voor. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid. Alleen zo is deze fusie voor iedereen, medewerkers en klanten, een gateway naar een toekomst met nieuwe mogelijkheden.” [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_16]
Een megafusie. Anders is het samengaan van VSDV (sinds 2004) en Zandbergen Transport (sinds 1939) niet te noemen. Familiebedrijven ook, die de familienamen zien verdwijnen in de afkorting SVZ. SVZ Transport is de nieuwe familie, met meer dan 1750 ‘familieleden’, 1100 vrachtauto’s, 1800 opleggers en aanhangwagens en 100.000 m2 opslagruimte verdeeld over meer dan 35 vestigingen.
Rober en Jos, hoe lang kennen jullie elkaar al?
Rober van Straalen (RS): “Sinds vorig jaar september! Ja, echt waar. Pas toen er sprake was van een mogelijke fusie zijn we serieus met elkaar in contact gekomen.” Jos Zandbergen (JZ): “Dat klopt. We hadden elkaar wel eens eerder gezien, maar nooit echt kennis gemaakt. Sinds september vorig jaar leren we elkaar steeds beter kennen!”
Dus de fusie kwam voor het eerst in september 2023 ter sprake?
JZ: “Ja. Het management van Zandbergen Transport, ik en mijn broer en neef, keken altijd al vooruit. We zijn vijftigers, dus kijk je naar de toekomst. Hoe wil je het bedrijf naar de volgende generatie brengen, zo dat zij het over een paar jaar kunnen overnemen. Belangrijk, zeker met alle ontwikkelingen die gaande zijn. De consolidatieslag in het transport, maar ook de energietransitie en digitalisering. Dat zijn grote vraagstukken. Onze financieel adviseur kwam toen in contact met Maurice Meijers van VSDV. Daar bleken dezelfde overwegingen te leven.”
RS: “VSDV heeft in totaal 33 bedrijven overgenomen. Hoe verder te gaan ging steeds meer leven bij ons de laatste jaren. Moesten we verkopen? Ik ben op een vrijdagmiddag bij Jos op het kantoor in Limmen geweest. Dat voelde meteen goed en we zagen beiden perspectief om de bedrijven als één geheel verder te laten gaan. Het werk van VSDV en Zandbergen voor grote retailers past bij elkaar. We hebben maar één gezamenlijke klant. Maar we vullen elkaar ook aan. Wij doen bijvoorbeeld LTL, dat past mooi bij de FTL van Zandbergen. Een fusie is dan wel een grote stap, maar wel een die we in vertrouwen konden nemen.”
Wat is dan precies de motivatie achter de fusie?
JZ: “De transportsector staat voor grote uitdagingen de komende jaren. Investeringen in nieuwe energie, digitalisering, de vrachtwagenheffing. Het gaat ons werk fundamenteel veranderen. Dat werk kan het huidige management nog deels doen, maar je kunt het nog niet van onze opvolgers vragen. Dat zijn twintigers en vroege dertigers. Nu willen we een tussenkader creëren dat de belangrijke vraagstukken kan oppakken.” RS vult aan: “En als ‘de jeugd’ dan uiteindelijk toch de zaak wil overnemen, dan is het bedrijf en zij daar klaar voor.”
SVZ staat voor Samenwerking, Vooruitstrevend, Zekerheid. Klinkt me wat vaag in de oren. Leg eens uit wat dat echt betekent.
RS: “Samenwerking zien we breed. We kunnen elkaar als bedrijven goed aanvullen. We willen daarnaast de beste werkgever zijn voor al onze medewerkers.” JZ: “En we willen de beste partner zijn voor klanten. Niet alleen opdrachtgever, maar echt een partner. Dieper die supply chain in. Ik geloof dat dat nodig is in deze veranderende tijden. Vooruitstrevend staat onder meer voor verduurzaming. Daarin zijn we met dit jaar 40 e-trucks al aardig op weg. Daar staan ook forse investeringen tegenover. Pro-actief willen we ook zijn. Elke dag wat beter dan de vorige.” RS: “En zekerheid willen we bieden aan onze klanten en ook aan onze eigen mensen. Deze fusie is geboren uit eigen kracht, en die kracht zit onze eigen mensen. Ons personeel. Dat moet op een centraal podium staan.”
Dat laatste is een behoorlijke opdracht. Medewerkers de beste werkplek bieden is niet altijd makkelijk.
JZ: “Dat weten we, en daarom is dat voor ons ook erg belangrijk. De medewerkers moeten een community voor de toekomst zijn. We zijn nu bezig daar de prioriteiten voor te leggen. Daarbij kijken we wat medewerkers willen. Zeker de jonge garde kijkt anders naar leven en werken dan vroeger. Daar moet je ruimte voor bieden, maar tegelijk wil je ze binden aan je bedrijf. Er is geen gouden oplossing, maar we willen SVZ het leukste transportbedrijf laten zijn om voor te werken. Hoe krijgen we dat voor elkaar?”
Over jonge garde gesproken: hoe reageerde volgende generatie binnen jullie familiebedrijven op de fusie?
RS: “Heel goed eigenlijk. Natuurlijk vinden sommigen het jammer dat de familienaam uit het bedrijf verdwijnt. De afkorting SVZ komt er voor terug.” JZ: “Dat zien wij ook. Er is natuurlijk altijd twijfel: ‘moeten we dit wel doen’. Niet alleen bij de jongeren overigens. Maar we weten inmiddels allemaal dat deze fusie het beste is voor de toekomst van onze bedrijven. Met de synchronisatie zijn we nu volop bezig, dat zal nog wel een jaar of twee duren voor alles uitgelijnd is. En nee, dat betekent niet dat we afscheid gaan nemen van medewerkers. We gaan functies juist optimaliseren en specialiseren. Iemand die vroeger over de diesel ging, mag zich nu ook gaan buigen over elektrische trucks en laadinfrastructuur. En als we synergievoordelen kunnen behalen, betekent dat bijvoorbeeld dat we werk beter kunnen uitvoeren, met minder lege kilometers of ritten. Zo kunnen we chauffeurs dan beter inzetten, als ze willen in deeltijd. Zo is deze fusie echt een gateway naar de toekomst.”
Er is momenteel een forse schaalvergroting bezig in de Nederlandse transportsector. Past deze fusie daarin qua karakter?
JZ: “Ja, absoluut. Er komt zoveel op de Nederlandse transportondernemer af.” RS: “Ik hoor van veel ondernemers dat ze het zat zijn.” JZ: “Dat verbaast me niks. Zoals ik al zei: CSRD-wetgeving, vrachtwagenheffing, verduurzaming. Dat vergt aanpassingen en investeringen die niet iedereen kan opbrengen. Dat geldt ook voor ons: VSDV en Zandbergen zijn samen beter als SVZ. Veel vervoerders moeten nu omdenken en dat is niet altijd makkelijk als alles voorheen zijn gangetje ging en je niet verder hoefde te kijken dan twee meter voor je truck, bij wijze van spreken. Nu duiken er obstakels op de weg op en moet je veranderen. Of je moet uitstappen.”
Welke verandering in deze fusie is voor jullie makkelijk te realiseren en welke moeilijk?
RS zucht: “Het veranderingsproces is omvangrijk. Er komt veel bij kijken. Draai je aan een knopje hier, dan moet er daar ook wat gebeuren. Dat vind ik soms wel vermoeiend.” JZ: “Maar het is wel noodzakelijk om te doen. Een voorbeeld: VSDV betaalde salaris altijd per maand, wij per vier weken. Dat moet op één lijn worden getrokken, maar dat kun je niet rücksichtlos doen. Het kan consequenties hebben voor je medewerkers. Die fijngevoeligheid moet je dan wel kunnen tonen, en dat maakt veranderingsprocessen soms langdurig en complex. En natuurlijk moet je even wennen aan elkaar. Het is net als met een samengesteld gezin: het kan vervelend zijn als iemand het dopje niet op de tube tandpasta draait, of zijn vieze sokken niet opruimt.” RS wijst: “Dat is hij dus hè, hahaha! Maar serieus: er zijn ook zeker zaken makkelijk te realiseren. Hoe wij met elkaar kunnen opschieten bijvoorbeeld. Dat is vanaf het begin af aan al bijzonder prettig. Alles gaat in goede harmonie. Met hier en daar een grap natuurlijk. Schrijf dus maar op: werken met Rober van Straalen heeft géén nadelen!” JZ: “Hahaha, dat is waar. Maar schrijf dan ook op: samenwerken met Jos Zandbergen heeft alléén maar voordelen!”
#fusie
#synchronisatie
#dopjeopdetandpasta
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD