Kraanverhuurder Liftcase uit Heinenoord bestaat pas sinds 2019 en is in korte tijd sterk gegroeid. Het bedrijf focust zich op specialistische hijswerkzaamheden in de bouw. Operationeel directeur Sander Bravenboer vertelt over de snelle ontwikkeling van het bedrijf, de keuzes in het wagenpark en ervaringen met twee recent aangeschafte Volvo FM Electric-trekkers. [TTMnl2025_2_74]
Liftcase is met recht een hijsspecialist. “Onze werkzaamheden omvatten onder andere het plaatsen van glas, staalconstructies, dakkapellen en kunststof kozijnen”, aldus Bravenboer. “We zijn vooral goed in kleine ruimtes, waar we met onze Hoeflon minikranen wel kunnen wat een ander niet kan. Voor alles wat we doen geldt: we kiezen apparaten die multifunctioneel inzetbaar zijn en geen ‘one trick pony’s’.”
Liftcase bestaat pas zo’n zes jaar. Door slimme keuzes – Liftcase tilt net iets hoger dan anderen – en flexibiliteit heeft het bedrijf in korte tijd een groot klantenbestand en een flinke hoeveelheid materieel opgebouwd. Daaronder zeven wagens met HIAB-kraan, vier trekkers, zeven oprijwagens, diverse semi-diepladers en zeventien Hoeflon minikranen. Op de dag dat we Bravenboer spreken bij het nieuwe pand in Heinenoord zijn alleen een dieplader en een enkele minikraan aanwezig, de rest is aan het werk – zoals het hoort. Ook de Volvo’s FM Electric waar we zo benieuwd naar zijn, zijn op pad.
Multifunctioneel inzetbaar
De vestigingsplaats Heinenoord ligt in het hart van het werkgebied. “Het merendeel van onze hijsklussen voeren we uit in Zuid-Holland”, zegt Bravenboer, “al komen we af en toe ook in andere delen van het land zoals Gelderland, Amsterdam of zelfs Groningen.” De Volvo’s FM Electric worden in principe niet voor deze ritten gebruikt. “Ik heb er eens een naar Barneveld gereden, dat ging prima, maar in de praktijk is dat niet hoe we ze inzetten”, zegt Bravenboer daarover, “we gebruiken ze vooral in de buurt.”
De elektrische FM’s zijn uiteraard geschikt om diepladers en andere opleggers te trekken, maar zijn aangepast om ook overweg te kunnen met een kipper zodat ze, net als het andere materieel, multifunctioneel zijn. “Maar we gebruiken onze trekkers vooral om minikranen naar hun locatie te brengen.”
Denken vanuit het werk
De keuze voor Volvo Trucks is volgens Bravenboer in eerste instantie vooral een kwestie van vraag en aanbod. “We denken altijd vanuit het hijswerk, dus in dit geval is de kraan het belangrijkste. Onze eerste Volvo, een diesel, kwam als vanzelf in beeld doordat de 110 tonmeter-kraan maar op twee merken kan worden geplaatst, waaronder Volvo.” Het snelgroeiende bedrijf kiest dan ook pragmatisch. “De keuze viel simpelweg op Volvo omdat zij het snelst konden leveren, dat gaf voor ons de doorslag.” En zo is de eerste Volvo in het Liftcase-wagenpark een feit.
Het blijkt de aanzet tot meer – twee elektrische Volvo’s volgen rap. Ook hier bepaalt het werk de autokeuze, aanleiding voor deze aanschaf is een nieuwe klus op het Binnenhof. Volledig elektrisch transport is daarvoor de voorwaarde en opnieuw kan Volvo twee trucks met de juiste specificaties op de juiste termijn leveren. “Volvo was er op tijd bij met elektrisch, dat werkte hier echt in hun voordeel”, verklaart Bravenboer.
Die vooruitstrevende aanpak betaalt zich uit in betrouwbaarheid. De FM’s Electric presteren zoals verwacht, of eigenlijk zelfs iets beter. “Ik had eerlijk gezegd meer problemen verwacht, het blijft toch nieuwe techniek. In de werkelijkheid doen de FM’s hun werk goed en de actieradius is genoeg voor ons type werk”, vindt Bravenboer. Wat dat betekent? “Op het moment rijdt een chauffeur er meerdere keren per dag mee tussen Rotterdam en Den Haag, in totaal maar zo’n 150 kilometer. Dat past makkelijk binnen de opgegeven actieradius van 300 kilometer.”
Bijzondere FM Electric in bestelling
De positieve ervaringen leiden tot een interessante nieuwe aanschaf. Niet opnieuw een trekker, maar een volledig elektrische autolaadkraan. Deze Volvo FM Electric 8×4 met HIAB-kraan wordt de eerste in zijn soort. Bravenboer: “Met een zware opbouw en belading schat ik in dat de actieradius flink kleiner wordt dan bij de trekkers, maar met een beetje slim plannen zal het nog steeds voldoende zijn voor ons gebruik.”
Het elektrische platform vraagt in dit geval wel om een specifieke benadering. “De kraan kan maar op een plek staan, namelijk achterop”, legt Bravenboer uit. “Bij onze andere trucks staat de kraan achter de cabine. Dat zou er in combinatie met de accu’s voor zorgen dat de voorste assen te zwaar belast zouden worden.” Nadeel dus? Bravenboer: “Niet per se, het kan zelfs een voordeel zijn. Als je bijvoorbeeld met de achterkant naar een woning parkeert win je er zelfs een aantal meter mee.”
Economisch verantwoord elektrificeren
Ook al breidt het elektrische wagenpark steeds verder uit, voor Liftcase is dat geen doel op zich maar een logische stap binnen de bedrijfsvoering. “Natuurlijk zijn we voor een beter milieu”, zegt Bravenboer, “en als je de juiste subsidies kan krijgen en ruimte hebt om eigen laadinfrastructuur aan te leggen is elektrisch materieel wat mij betreft ook economisch te verantwoorden.” Wat die infrastructuur betreft, het elektriciteitsnet biedt voldoende capaciteit om de twee elektrische FM’s goed te kunnen laden. “We hebben een eigen snellader op het terrein en als dat nodig is kunnen we het aantal uitbreiden.”
Service en samenwerking
Ook al loopt Volvo voorop met de elektrificatie, de aanschaf van een e-truck levert nog altijd meer praktische vragen op dan een diesel. De rol van de dealer is daardoor nog belangrijker, wat goed wordt opgepakt door Volvo Alblasserdam. “Ze leveren niet alleen de trucks, maar denken ook mee in oplossingen. De service is goed, ook al hebben we die bij de elektrische FM’s zoals gezegd nog amper nodig gehad.”
Een belangrijke factor voor het succes van Liftcase zijn de chauffeurs. “In het begin waren die nog niet erg enthousiast, onze jongens zijn liefhebbers die kunnen genieten van lekker motorgeluid”, zegt Bravenboer daarover. “Inmiddels accepteren de meesten het wel, de rust in de cabine en positieve reacties van omstanders maken veel goed. Immers, minder geluid en minder belasting voor de omgeving wordt gewaardeerd.” Liftcase hakte al eerder met dit bijltje. “Bij de overstap naar elektrische Hoeflon minikranen waren onze operators in eerste instantie ook niet zo positief, maar inmiddels gaan ze liever met die exemplaren op pad dan met de diesels”, lacht Bravenboer.
Ruimte voor uitbreiding
Liftcase blijft zich ontwikkelen als kraanverhuurspecialist en het bijbehorende transport. Het nieuwe pand en bijbehorende terrein bieden de ruimte om nog verder te kunnen groeien, ook op het gebied van elektrisch transport. Zoals je inmiddels door hebt gaat dat volgens een nuchtere aanpak. “We zijn voorbereid op meer elektrische trucks, maar blijven altijd kritisch kijken naar wat technisch en economisch haalbaar is.”
TEKST: ELCO VAN DER MEER | FOTO’S: ELCO VAN DER MEER, LIFTCASE