‘Eigen rijders zijn volwaardige ondernemers’ • TTM.nl

Louise de Graaf



Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid. De lopende modelovereenkomsten blijven geldig tot de einddatum. De modelovereenkomst voor het inzetten van zzp-ers in het beroepsgoederenvervoer met materieel boven de 3.500 kg is nog geldig tot 15 oktober 2025. Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet graag dat die modelovereenkomst verlengd wordt.

Werken volgens deze modelovereenkomst is niet verplicht maar geeft wel de zekerheid dat er geen sprake is van een dienstverband. De basis van de overeenkomst is een eigen vrachtwagen en vervoersvergunning. Of de vrachtwagen in eigendom is of dat er sprake is van lease maakt niet uit.

De Belastingdienst wil bestaande overeenkomsten niet langer verlengen. TLN voert gesprekken met de Belastingdienst om de duidelijkheid vooraf op een andere manier te verkrijgen. Het standpunt van TLN is dat een eigen wagen met een vervoersvergunning voldoende moet zijn om aan te tonen dat er sprake is van zelfstandig ondernemers. Dat is altijd al zo geweest. Wat onze sector anders maakt dan andere sectoren is de aard en omvang van de investering die een zzp-er moet doen in een eigen vrachtwagen (lease of koop maakt niet uit, het gaat om de financiële verplichting), in combinatie met de NIWO-vergunning (en dus de eis van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en reële vestiging). Daarmee lopen zzp-ers in onze sector ook echt ondernemersrisico, debiteurenrisico etc., dat is wezenlijk anders dan een schijnzelfstandige.

TLN streeft ernaar om ook in de toekomst deze duidelijkheid te krijgen. Dat is de inzet in de gesprekken met de Belastingdienst die lopen. Dit is immers een heel andere situatie dan zzp-ers in de zorg of het onderwijs, waar er nauwelijks sprake is van een investering of verschillen met werknemers.





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment