DIY verpakkingen – creatief met verpakkingen

Creatief aan de slag met knutsels van verpakkingen! Toen je jong was, heb je misschien knutsels gemaakt van kartonnen schoenendozen, omsnoeringsband, plakband en noem het maar op. Verpakkingen, zoals lege dozen, melkpakken en flessen, zijn de perfecte basis om de Sint-Nicolaas te verrassen.

Ludieke acties in de verpakkingsindustrie

Groothandels in verpakkingen gebruiken dit “kinderspel” steeds vaker als een leuke actie om de online prestaties te verbeteren. Het bekendste voorbeeld in Nederland is de Coolblue Pakket Fun actie. De klant staat voor de uitdaging om de blauwe doos voor de gek te houden. Ze kunnen foto’s van hun eigen creatie uploaden en maken kans op een waardebon ter waarde van 100 euro. Door deze actie heeft Coolblue een enorme online reputatie opgebouwd. DIY-verpakking

Een ander voorbeeld is de #ImNotABox-campagne van Zappos, een Amerikaanse online schoenenwinkel. Maar hier is een stap verder dan “onhandige creatie”. Vorige week lanceerde het bedrijf een nieuwe schoenendoos. Op dit sjabloon zijn verschillende sjablonen gedrukt en de ontvanger kan deze gebruiken om de doos om te bouwen tot een smartphonehouder, schoenmaattabel of 3D-kameel. De verzenddoos is een manier die Zappos display company altijd voorbereidt voor klanten. Enerzijds door in te spelen op de wensen van de klant. Anderzijds door klanten te motiveren om buiten de gebaande paden te denken.

DIY Living bewees ook dat de verzendverpakking kan zijn, of zelfs meer. Het transportpakket kan worden omgevormd tot salontafel, kruk of lampenkap. Hergebruik Overigens beperkt de trend zich niet tot verzendverpakkingen. Nu staat internet vol met tips om verpakkingen op een leuke en / of praktische manier te hergebruiken. Zo gaf De Groene Vrouw op de website nuttige informatie over potjes en potjes “upgrades” die oorspronkelijk werden gebruikt om verzorgingsproducten in op te slaan. Eenmaal geleegd is de verpakking zeer geschikt om te gebruiken als juwelendoos en 101 andere toepassingen.

Meer online zichtbaarheid

Het bovenstaande voorbeeld zorgt voor meer online zichtbaarheid. Dit geldt ook voor verpakkingen die op zichzelf de moeite waard zijn om te delen. Bijvoorbeeld vanwege een eigen of interessant ontwerp of een unieke “unboxing-ervaring”. Daarnaast speelt hergebruik ook een belangrijke rol in het milieu. Hergebruik kan immers afval verminderen.

Kent u andere DIY-verpakkingsvoorbeelden?