DB Schenker introduceert de eerste volledig elektrische Super Eco Combi in Finland. De combinatie, bestaande uit een volledig elektrische Volvo FH Electric trekker en twee opleggers, heeft een maximaal totaalgewicht van 68 ton en een lengte van 33 meter.
De volledig elektrische Super Eco Combi ondersteunt de duurzame ontwikkelingsstrategie van DB Schenker om de uitstoot van de eigen activiteiten te verminderen. De enige emissies zijn afkomstig van de bouw van de auto en de laadinfrastructuur en de productie van de elektriciteit die wordt afgenomen.
“DB Schenker wil het voortouw nemen in milieuvriendelijke logistieke oplossingen. We zetten ons niet alleen in om onze klanten duurzame en innovatieve transportopties te bieden, maar ook om de hele industrie te ontwikkelen naar een duurzamere toekomst. Onze volledig elektrische Super Eco Combi is een investering in de toekomst en een belangrijke stap in de overgang naar emissievrije voertuigen”, zegt Harald Knaapinen, directeur Land Transport Finland van DB Schenker.
De nieuwe combinatie zal worden ingezet voor DB Schenker’s stukgoed- en pakketdiensten tussen de terminals van Vantaa en Lempäälä. Naast de avond- en nachtlijn zal de combinatie worden ingezet voor het ’s ochtends ophalen en afleveren van stukgoederen tussen Lempäälä en Hämeenlinna. De drieploegencombinatie wordt tussen de diensten door opgeladen met behulp van stroomlaadapparatuur die is geïnstalleerd op de terminals van DB Schenker.
De Volvo FH Electric, met een totaalgewicht tot 68 ton, is volgens de vervoerder een grote stap voorwaarts in de elektrificatie van vrachtwagens voor intercityvervoer.
“We zijn verheugd om samen met DB Schenker een volledig elektrische Super Eco Combi te testen in Finland. We willen laten zien dat volledig elektrische transportoplossingen ook zeer geschikt zijn voor taken met een hoog totaalgewicht en een hoge bezettingsgraad”, zegt Veli Pusa, Sales Director bij Volvo Finland.
De introductie van de nieuwe Volvo FH Electric is een voortzetting van de samenwerking tussen DB Schenker en Volvo Trucks op het gebied van volledig elektrische vlootoplossingen. In 2022 leverde Volvo aan DB Schenker een volledig elektrische Volvo FL Electric truck, die zal worden ingezet voor volledig elektrische bezorgdiensten in het centrum van Tampere.
Opladen met eigen zonne-energiecentrales
DB Schenker heeft gelijkstroomlaadapparatuur in de laadstations in Viinikkala en Lempäälä, die is afgestemd op de oplaadtijd en -behoefte van de vloot. Behalve in de winter wordt de energie die nodig is voor het opladen van de vloot geleverd door DB Schenker’s eigen zonne-energiecentrales op het terrein. De elektriciteit die door de zonnepanelen wordt geproduceerd, wordt indien nodig aangevuld door de aankoop van windenergie, die vrijwel emissievrij is.
Het elektrische laadsysteem op de terminal in Viinikkala is uitzonderlijk in de Finse logistieke sector. De totale capaciteit van het laadsysteem is ongeveer 1000 kW. Het proeflaadsysteem kan niet alleen worden gebruikt voor Volvo FH Electric, maar ook voor het opladen van lokale elektrische distributieapparatuur. De waarde van de investering in het oplaadsysteem is ongeveer een half miljoen euro.
In Lempäälä zal het elektrisch opladen worden uitgevoerd met behulp van de Neste Lataus-oplossing die door Neste is ontwikkeld voor de elektrische oplaadbehoeften van bedrijven, waardoor DB Schenker zijn eigen elektrische voertuigen en die van zijn onderaannemers kan opladen in het depotgebied van de terminal. Naast de nieuwe trekker zal de Neste Lataus elektrische oplaaddienst, die in 2022 wordt gelanceerd, het ook mogelijk maken om volledig elektrische vrachtwagens op te laden die worden gebruikt voor leveringstransport in het stadscentrum van Tampere.
Het doel van Neste is om klanten te helpen hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen met ten minste 20 miljoen ton per jaar tegen 2030 door middel van hernieuwbare en circulaire economie oplossingen. Wij geloven dat hiervoor veelzijdige oplossingen nodig zijn die voldoen aan de behoeften van onze klanten. Neste MY Renewable Diesel heeft onze klanten in het verleden al in staat gesteld om hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen, en onze elektrische oplaaddiensten, Neste Charging for Business en Neste MY Renewable Charging for Public Transport, vullen ons aanbod van oplossingen aan. Ik ben verheugd dat onze Neste Charging-oplossing de emissiereductiedoelstellingen van DB Schenker zal ondersteunen, ook in deze belangrijke fase waarin het een volledig elektrische HCT-combinatie introduceert voor zijn reguliere transport”, zegt Pekka Vikström, Strategy Director, Marketing & Services, Neste.
Specificaties
- Volvo FH 6x2T Elektrisch
- Accu’s: 6, nominale capaciteit 540 kWh
- Transmissie: 490 kW, I-Shift
- Wielbasis: 3900 mm
- Combinatie lengte: 33 m
- Maximaal toegestaan gewicht op de weg: 68 ton
- De auto wordt geleverd met een uitgebreid pakket veiligheidsvoorzieningen, zoals Volvo Dynamic Steering, waarschuwing voor zijdelingse aanrijdingen en het onbedoeld verlaten van de rijstrook, adaptieve cruisecontrol en alertheidsbewaking voor de bestuurder.
Opladen:
- Snelladen (250 kW DC CCS2): 2 uur
- Basisopladen (43 kW AC Type2): 10 u.