Continental wil de beste banden maar bovenal LODC bieden • TTM.nl

Louise de Graaf


In het splinternieuwe en duurzame hoofdkantoor in Hannover presenteerde bandenfabrikant Continental zijn nieuwe Eco Gen 5 bandenrange. Dat zijn banden met de nieuwste technieken en bovenal LODC. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_2_78].

LODC, het is een afkorting die we nog nooit zagen bij een bandenfabrikant. Het staat dan ook niet voor een verfijnde compound of een nieuwe fleetmanagementtool, maar voor een motto: Lowest Overall Driving Costs. Het is het motto dat Continental haar klanten graag voorhoudt: de laagste gebruikskosten (TCO in goed Nederlands) heb je als je Conti’s gebruikt. Anderhalf jaar geleden liet Conti ons ook al zien dat het niet om banden draait.

Maar dat is, zo denken wij, theorie en we waren naar Hannover gereisd om nieuwe banden te zien. Het nieuwe Conti Eco-gamma, generatie 5 (Gen 5). De banden zijn volledig nieuw ontwikkeld om te passen bij de huidige tijd. Die gaat vooral over duurzaamheid en efficiëntie, maar zeer zeker ook over de snel veranderende regelgeving. De banden beantwoorden dan ook aan alle eisen voor de Europese taxonomieregeling voor wagenparken. Maar nu gaat het alweer over de theorie. Even de feiten: de Conti Eco Gen 5 richt zich op regionaal en lange-afstandstransport. Ze zijn er vanzelfsprekend in versies voor de stuuras en ook de aangedreven as. Welke maten? Dit zijn ze: de HS5 voor de stuuras is er in de maten 315/70 R22,5, 315/80 R22,5, 385/55 R22,5 en 385/65 R22,5. De HD5, voor de aangedreven as, is er in de maten 315/70 R22,5 en 315/80 R22,5. Er komen ook 315/70 banden met een hogere load index, mogelijk ook voor elektrische trucks, zo blikt Conti al wat vooruit.

Eén band

Bij de nieuwe Conti Eco Gen 5 serie heeft Continental een nieuwe filosofie. Er zijn nu namelijk minder  bandengamma’s voor goederentransport. “Onze nieuwe band bouwt voort op zijn voorgangers – de Conti EcoPlus Gen3+ voor langeafstandstransport en de Conti EcoRegional Gen3+ voor regionaal transport”, aldus Hinnerk Kaiser, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van truck- en busbanden bij Continental. “De nieuwe Conti Eco combineert de beste kwaliteiten van de Conti EcoPlus en Conti EcoRegional en tilt ze naar een hoger niveau.” Bij de Conti Eco Gen 5 zitten regionaal en langeafstandstransport dus in één soort band.

Synergie

Daarbij heeft Continental een mooi stukje synergie geëvenaard. Met de nieuwe generatie Conti Eco-banden zijn de R&D experts van Conti erin geslaagd om de tegenstrijdige doelstellingen van een geoptimaliseerde rolweerstand en een hoog kilometerrendement met elkaar te verenigen. “In het verleden was het vaak zo dat banden die bijzonder soepel liepen – en dus minder aandrijfenergie nodig hadden – minder robuust en duurzaam waren”, aldus Kaiser. Nu concentreren de bandenontwikkelaars bij Continental zich op maatregelen die de rolweerstand in alle componenten verbeteren (de constructie van het karkas, het loopvlak en het design van de algehele contouren en het loopvlak) zonder daarbij het kilometerrendement aan te tasten. De loopvlakken dragen met hun tweelaagsconstructie en innovatieve compounds bij tot het hoge kilometerrendement en de uitzonderlijke robuustheid en optimaliseren tegelijk de rolweerstand. Via de compound van het loopvlak kunnen de ontwikkelaars het kilometerrendement en de robuustheid optimaliseren.

Compounds

De technische prestatieparameters zijn vrij eenvoudig. Op de stuuras zit een dikkere onderlaag rubber (base) met een compound die de rolweerstand verlaagt, terwijl er voor het contactoppervlak compounds met een hoger kilometerrendement kunnen worden gebruikt. Op de aandrijfas draagt het geoptimaliseerde schouderdesign met innovatief lamelontwerp in de schouderzone in belangrijke mate bij tot een gelijkmatige bandenslijtage, die ook een positief effect heeft op het kilometerrendement. Het karkas omvat verschillende rubbercompounds en een nieuwe hielgeometrie op maat om de rolweerstand te optimaliseren. Deze maatregelen zorgen samen voor een 12 procent lagere rolweerstand en een 10 procent hoger kilometerrendement ten opzichte van Conti EcoPlus Gen3+ en de Conti EcoRegional Gen3+.

CO2

De geoptimaliseerde rolweerstand en het hoge kilometerrendement van de nieuwe Conti Ecobanden hebben een positief effect op hun ecologische voetafdruk. “Als ons product de brandstofefficiëntie van een vrachtwagen verhoogt en langer meegaat, resulteert dat in een lagere CO2-uitstoot,” zegt Hinnerk Kaiser. De juiste banden kiezen wordt dus nog belangrijker, niet in het minst met het oog op de op uitstoot gebaseerde tolheffingen voor fleetmanagers in de EU. “Door de uitlopende EcoRegional HS 3+- en HD 3+-banden te vervangen door de nieuwe Conti Eco HS 5 en HD 5 op een vloot van honderd voertuigen die ongeveer 80.000 km per jaar afleggen in regionaal gebruik, kan een transportbedrijf jaarlijks tot 69.000 euro en 120 ton CO2 besparen.”

TCO

Continental wil graag met zijn tijd meegaan. “We twijfelen er niet aan dat we onze klanten de juiste band op het juiste moment bieden”, is Ferdinand Hoyos, hoofd van de afdeling replacement market EMEA bij Continental, overtuigd. Alle ontwikkelingen die vervoerders momenteel treffen, grijpen in elkaar. Regelgevingen, stijgende personeelskosten, chauffeurstekort, lage marges. Conti probeert daarin de vervoerder tegemoet te komen met de nieuwe banden. “Want iedereen weet dat banden maar 2 procent van de totale kosten van een vervoerder zijn, maar ze hebben invloed op 49 procent van de totale kosten”, zegt Ferdinand Hoyos. “En goed bandengebruik kan zo 1 tot 3 procent van de TCO van een vervoerder reduceren.”

Dat is waar theorie ineens een heerlijke praktijk wordt. Zeker omdat Continental een uitgebreid palet aan tools heeft om het bandenbeheer goed uit te voeren. Zo kunnen klanten de nieuwe banden af-fabriek te laten leveren met sensoren van de nieuwste generatie. Zo kunnen Conti Eco Gen 5-banden de digitalisering van het vrachtwagenpark versnellen en maken ze – in combinatie met de bandenbeheeroplossing ContiConnect 2.0 –realtime bewaking op afstand en voorspellende serviceplanning mogelijk. Dat helpt de operationele kosten van banden aanzienlijk te verlagen, net zoals Continental dat doet met zijn oplossingen voor loopvlakvernieuwing. “We hebben de karkassen van de nieuwe Conti Eco vanaf het begin zo ontworpen dat ze uitermate geschikt zijn voor loopvlakvernieuwing. Het nieuwe bandengamma draagt op deze manier ook bij aan een grotere kostenefficiëntie en duurzaamheid in de transportsector”, aldus Hinnerk Kaiser. Een band met vernieuwd loopvlak omvat tot 70 procent materiaal van de oude band en kost tot 40 procent minder dan een nieuwe band, terwijl hij hetzelfde kilometerrendement biedt en even veilig is. Dus ja, het staat weliswaar niet op de wang van de nieuwe Conti Eco Gen 5, maar voor wie een beetje zijn best doet zit het er wel degelijk in: LODC.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: CONTINENTAL, TTM.NL

#LODC
#duurzaamheid
#praktijk





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment