Continental zal op de IAA Transportation 2024 de Conti EcoPlus HT3+ presenteren. Het is een innovatieve trailerband die speciaal is ontworpen voor trailers met een geëlektrificeerde aandrijfas.
De EcoPlus HT3+ biedt prestaties op het gebied van tractie en rolweerstand en een bijzonder hoog draagvermogen. De kenmerken van de band zijn specifiek afgestemd op de nieuwe generatie trailers met volledig elektrische aandrijfassen. Eveneens is het draagvermogen van de band vergroot met 500 kilogram per as om een constant laadvermogen mogelijk te maken ondanks het hogere nettogewicht van de trailer als gevolg van meergewicht van de accu. Het bedrijf had het prototype al in 2022 onthuld. Continental is de exclusieve ontwikkelingspartner voor dit innovatieve trailerconcept van het bedrijf Trailer Dynamics. Het doel is om trekkers te hybridiseren met elektrische aanhangers op batterijen, waardoor hun brandstofverbruik en dus hun CO2-uitstoot worden verminderd.
Het profiel van de band met lamellen van de Conti EcoPlus HT3+ is speciaal ontworpen met het oog op tractie, terwijl een innovatieve rubbersamenstelling zorgt voor een uitgebalanceerde combinatie van grip en kilometrage. Hierdoor zorgt de band voor maximale veiligheid onder alle weersomstandigheden. De band, die niet alleen op geëlektrificeerde trailerassen kan worden gebruikt, maar ook als allround band kan worden gemonteerd, zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn in de maten 355/50 R 22.5, 385/65 R 22.5 en 385/55 R 22.5. De marktintroductie is gepland voor begin 2026.
Met de nieuwe Conti EfficientPro 5 heeft Continental de rolweerstand drastisch verlaagd Continental biedt zijn klanten innovatieve bandenoplossingen voor de veilige, duurzame en kostenefficiënte operatie van vrachtwagens en bussen. Daartoe behoort onder meer de nieuwe Conti EfficientPro 5. De R&D afdeling van Continental is erin geslaagd de rolweerstand van de band met 10 procent te verminderen ten opzichte van zijn voorganger, binnen het EU-bandenlabel Klasse A. Als stuurasband is het ook de eerste langeafstandsband in de maat 315/70 R22.5, die een aslast van 8,5 ton mogelijk maakt, waardoor deze ideaal is voor elektrische vrachtwagens. Deze band, bestemd voor langeafstandstoepassingen, zet daarmee nieuwe normen op het gebied van energie-efficiëntie en ondersteunt de actieradius van een elektrische truck.
De speciale rubbersamenstelling van het loopvlak, gecombineerd met het aangepaste profiel, helpt de rolweerstand te verminderen, wat op zijn beurt de kilometerprestatie met ongeveer vijf procent verlengt in vergelijking met het voorgaande model. Het profiel van de band zorgt voor een veilige grip en superieur weggedrag. Het bijzonder lage externe rolgeluidsniveau (EU-bandenlabel Klasse A) betekent dat de Conti EfficientPro 5 in aanmerking komt voor de EU-taxonomie.
“We hebben de rolweerstand van de Conti EfficientPro 5 met maar liefst 10 procent verbeterd vergeleken met zijn voorganger binnen Klasse A van het EU-bandenlabel. Dit is een grote technologische sprong voorwaarts die onze klanten zal helpen brandstof te besparen en de CO2- uitstoot verder te verminderen.” zegt Leo Kolodziej, hoofd van de Original Equipment Business voor vrachtwagenbanden voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) bij Continental. De experts van Continental hebben dit bereikt zonder concessies te doen op het gebied van rij- en remprestaties op nat wegdek. “Dit is indrukwekkend omdat een zeer lage rolweerstand en een zeer hoog remvermogen concurrerende doelen zijn volgens de wetten van de natuurkunde”, legt Kolodziej uit.
De Conti EfficientPro 5 is ontworpen voor vrachtwagens met zowel verbrandingsmotoren als hybride of puur elektrische aandrijvingen. Hij zal vanaf begin 2025 verkrijgbaar zijn, aanvankelijk in de twee maten 315/70 R 22.5 en 385/55 R 22.5. Extra maten zullen te zijner tijd worden toegevoegd.
De truckfabrikanten Volvo, Scania, Iveco en Ford, zullen deze banden tonen op hun tentoonstellingsvoertuigen tijdens de IAA van dit jaar.
Alle nieuwe bandenontwikkelingen die Continental op de IAA Transportation presenteert, zijn in overeenstemming met haar filosofie van de Lowest Overall Driving Costs (LODC). Het doel is om de transportsector een effectieve hefboom te bieden om de toenemende kostendruk het hoofd te bieden en tegelijkertijd haar wagenparken duurzamer te maken. Bandengerelateerde kosten vertegenwoordigen doorgaans ongeveer twee procent van het budget van een wagenpark. Banden hebben echter een aanzienlijke invloed op de brandstof-, onderhouds- en reparatiekosten, die samen tot 50 procent van de totale exploitatiekosten van het wagenpark kunnen uitmaken. Premiumbanden, op gegevens gebaseerd servicebeheer en bandencontroles op tijd kunnen de kosten van het beheer van een wagenpark aanzienlijk verlagen.