‘Chauffeurs meldden zichzelf aan’ • TTM.nl

Louise de Graaf


Sinds januari 2025 rijdt vloerengroothandel Cotap met twee elektrische MAN eTGX-trekkers. Vanuit standplaats Zwolle rijden de auto’s dagelijks hun rondes langs klanten door het gehele land. We tekenen de eerste ervaringen op uit de monden van facilitair manager Alfred Bakker en transportcoördinator Karel Timmerman. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_2_50]

De keuze voor elektrisch transport past goed bij Cotap, maar de elektrische trucks kwamen er nog sneller dan verwacht. “Het was MAN zelf dat zich bij ons meldde”, zegt Bakker. “Zij vonden ons gebruik perfect aansluiten bij hun nieuwe elektrische trekker. Daarbij past het goed bij onze duurzaamheidsdoelstellingen, vandaar dat we besloten om deze stap te zetten.”

Cotap heeft elektrische TGX’en, maar ook modellen op diesel. Alfred Bakker (links) en Karel Timmerman: “Dit jaar stappen we over op HVO100, om ook met diesel zo duurzaam mogelijk te rijden.”

Marktleider in vloerensector

Om een beeld te krijgen van dat gebruik beginnen we met de historie van Cotap in een notendop. Het bedrijf werd in 1940 opgericht als fabriek voor het verven van cocos en sisal. “Het was en is een echt familiebedrijf”, vertelt Alfred Bakker. “De hele familie werkte mee. Toen de vraag naar cocos en sisal wegviel wilde men de productiefaciliteit omzetten naar een tapijtfabriek. Dat bleek niet zo eenvoudig. In plaats van fabrikant ging Cotap over naar groothandel – en dat zijn we nog steeds.”

Door de jaren heen groeide Cotap uit tot Nederlandse marktleider in de vloerensector, een positie die vraagt om innovatie en duurzaamheid. Dat blijkt onder meer uit de dit jaar geïntroduceerde EVC-vloeren. Een volwaardig alternatief voor het bekende PVC, met als belangrijke verschil dat deze productlijn voor minstens 50 procent uit gerecycled kunststof bestaat. Naast andere bekende vloermaterialen als laminaat en parket is het assortiment inmiddels uitgebreid met toebehoren als lijmen, plinten en egaliseermiddelen. “Sinds vorig jaar zijn daar ook wand- en akoestische panelen bij gekomen”, voegt Bakker toe.

Eigen transport als verlengstuk van de organisatie

Met zoveel producten en het marktleiderschap in handen neemt de behoefte aan passend vervoer toe. In 2020 besluit Cotap het transport in eigen hand te nemen. “We begonnen met twee, drie vrachtwagens”, zegt transportcoördinator Karel Timmerman. “In een jaar tijd groeiden we naar achttien. Inmiddels rijden we met 28 trekkers en vier bakwagens.” De verhuizing naar een groter pand in Zwolle, met achttien docks, maakt verdere groei mogelijk.

Cotap ziet het eigen transport als service naar de klant. “Onze chauffeurs rijden vaste routes naar vaste klanten en zijn daarmee echt het gezicht van ons bedrijf”, legt Timmerman uit. “Ze komen bij de klant binnen, leveren service, lossen en kunnen direct schakelen bij klachten. Ze zijn onze ambassadeurs.” Dat leidt tot een creatieve term. Bakker: “We noemen ze ook wel ambassafeurs, omdat ze voor ons zo’n belangrijke rol vervullen.”

Pro-actieve chauffeurs

Ook op een ander vlak blijken de ambassafeurs pro-actief, want anders dan we veel horen in de markt keken ze uit naar een elektrische truck. “Chauffeurs meldden zich al vooraf bij ons aan”, zegt Alfred Bakker. “Zo van: mochten jullie ooit een elektrische truck aanschaffen, willen jullie dan aan ons denken?” Ook nu het zover is blijven chauffeurs initiatiefrijk. “Ze komen zelf met tips om zo slim mogelijk te laden.” Terecht? “Ja, de laatste stappen in load balancing worden nu gezet, we wachten op de installatie van software die dat mogelijk maakt.”

De twee eTGX worden enkel op eigen terrein geladen. “Er ligt wel een laadpas in, voor noodgevallen, maar die hebben we nog nooit nodig gehad”, zegt Bakker. “Integendeel, de variant die wij gekozen hebben zou zo’n 500 kilometer moeten kunnen rijden en dat lukt in de praktijk ook.” Timmerman voegt toe: “Bij een lage buitentemperatuur hebben we eens een rit van 475 kilometer gereden met nog 5 procent acculading resterend, maar meestal komen ze nog met 20 tot 25 procent weer binnen. Dat is precies wat je wilt.”

Praktische voordelen in de stad

De elektrische trucks worden ingezet op vaste distributieroutes en komen daarbij op uiteenlopende plekken. “De wielbasis van de MAN is de kortste in zijn klasse, mede doordat een van de batterijpakketten onder de cabine ligt. Het maakt de eTGX ideaal voor binnensteden”, aldus Timmerman. “Daarbij geven chauffeurs aan dat de stilte van de elektrische aandrijving hen helpt om alerter te zijn in drukke omgevingen.”

Als we later, voor de foto’s, chauffeur Jan Leusink in Voorthuizen onderscheppen blijkt dat niet alleen theorie. We zien met eigen ogen hoe hij de eTGX met oplegger kundig door de nauwe straatjes loodst. “Hij had inderdaad niet veel langer moeten zijn”, zegt Leusink, “maar ik ben bovenal echt heel blij met de truck.” Ook de digitale spiegels waarmee de MAN is uitgerust komen van pas bij een krappe passage. “Kijk, dat bordje staat daar niet handig, maar gelukkig heb ik geen spiegels buiten hangen.”

Sinds 2020 voert Cotap haar eigen transport uit.

Elektrisch rijden is samenwerken

Hoewel de fabrikant zich zelf bij Cotap meldde zou het bedrijf geen andere elektrische trucks overwegen. “We hebben een goede relatie met Roordink Bedrijfswagens als dealer en servicepartner. Daarom is alles bij ons MAN, van vijf TGE bestelauto’s voor stadsdistributie tot de grote TGX’ en en natuurlijk de elektrische trekkers. Die keuze voor één merk zorgt voor uniformiteit en straalt betrouwbaarheid uit, dat vinden we belangrijk.”

Even belangrijk is goede training voor de chauffeurs. “Onze mensen hebben een dag meegereden met specialisten van MAN om de fijne kneepjes van het elektrisch rijden te leren en ook de monteurs van Roordink zijn opgeleid tot e-specialist”, vertelt Bakker. “Het is een gezamenlijk leerproces. Zo helpen we niet alleen onszelf, maar ook de dealer en de fabrikant.”

Ook de wijze waarop de wagens zijn gefinancierd geeft aan dat het hier om een leerproces gaat. “We leasen ze via MAN Financial Services. Omdat het de eerste serie is gaan de trucks na afloop van het contract terug naar Duitsland voor analyse”, legt Bakker uit. “Nu al kan de fabriek ze live uitlezen, dat levert hen waardevolle data op.” Een proefkonijn voelt Cotap zich allerminst. “De eTGX blijkt vooralsnog betrouwbaar, er zijn nog geen bijzonderheden geweest.”

Laden op eigen terrein

Voor het zo optimaal mogelijk laden werkt Cotap samen met TSG. “We hebben een Power Module van Kempower met daaraan twee laadpalen van 400 kW”, legt Bakker uit, “dat kunnen er op termijn acht worden. Door netcongestie kunnen we nog niet volledig opschalen en dat hoeft nu ook nog niet, maar met slimme loadbalancing zouden we nu al vier trucks per nacht kunnen laden.”

Of die extra trucks ook in de pijplijn zitten? Bakker: “Ik sluit niet uit dat we in de toekomst diesels zullen vervangen door elektrisch, maar omdat we nog maar kort een eigen wagenpark hebben en inzetten op langdurig gebruik is dat nog niet aan de orde. Wel stappen we dit jaar volledig over op HVO100, zodat ook de MAN’s met dieselmotor zo duurzaam mogelijk rijden.”

Cotap is tevreden over de inzet van de MAN eTGX en sluit toekomstige uitbreiding van het e-wagenpark zeker niet uit.

TEKST & FOTO’S: ELCO VAN DER MEER





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment