Bos Logistics reduceert uitstroom medewerkers met 15 procent • TTM.nl

Louise de Graaf


Bos Logistics is beter in staat nieuwe mensen vast te houden. Dankzij een digitaal onboardingsysteem is de uitstroom van nieuwe medewerkers gereduceerd met vijftien procent.

Nieuwe medewerkers aantrekken is vandaag de dag met de krappe arbeidsmarkt al een hele klus. Als je de juiste persoon hebt binnengehaald, wil je hem vasthouden ook. Om de uitstroom van nieuwe medewerkers terug te dringen, heeft Bos Logistics zijn heil gezocht in een digitaal onboardingssysteem; en met succes.

Dat blijkt uit de presentatie die de logistieke dienstverlener gaf op de beurs ICT & Logistiek samen met Thar, dat gespecialiseerd is in digitale onboardingssytemen. Bos werkt sinds een half jaar met het systeem en deelde zijn ervaring op de beurs; en die is positief.

Sake Sake-Christiaan Stelpstra, HR manager bij Bos Logistics: “Sinds de invoering van het systeem zien we vijftien procent minder verloop van nieuwe mensen.” Stelpstra schrijft het positieve cijfer toe aan de borging die de techniek tot gevolg heeft: “We hadden al een academy opgezet, maar het onboardingsproces was nog niet goed geregeld; teveel vrijblijvend waardoor we niet de constante kwaliteit haalden die we wilden.”

Door de nieuwe medewerkers via de digitale tool te onboarden is dat veranderd. “De medewerkers kunnen ons bedrijf en de werkzaamheden vooraf al leren kennen waar en wanneer ze dat willen.” Dat geeft binding en een hogere betrokkenheid, verklaart hij de uitstroomreductie.

Preboarding

André Filippetti van Thar benadrukt de kracht van een goede onboarding: De eerste honderd dagen zijn essentieel voor de visie van een medewerker, meent hij. Om die blik zo positief te krijgen, adviseert Filipetti om die binding te versterken gelijk nadat die persoon is aangenomen. Preboarding noemt hij dat: “Geef hem of haar het gevoel welkom te zijn en dat hoeft niet veel te kosten; stuur een kaartje, of maak van het tekenmoment een feestelijk gebeuren.” Geef ook de juiste verwachting over de functie, is zijn advies: “Doe je dat niet dan kan de nieuwe medewerker teleurgesteld raken en die teleurstelling uit hij in zijn sociale omgeving wat kan leiden tot een negatief imago van het bedrijf en tot een vroegtijdig vertrek.”

Mentoren

Terug naar het onboarden: Bij Bos Logistics krijgen nieuwe chauffeurs naast het digitale deel een week onboarding op de werkvloer of beter gezegd in de truck. Mentorchauffeurs nemen de nieuwelingen mee waar aan het einde van de wek een test volgt. Slaagt die persoon dan mag hij of zij zelf op pad. Gaat het niet goed dan wordt het onboardingsproces verlengd. Warehousemedewerkers hebben een onboardingstraject van drie weken omdat zij iedere shift (dag, avond en nacht) moeten doorlopen.

Evaluatie

Om de binding te vergroten, adviseert Filipetti om na de eerste werkweek én de proeftijd te evalueren. Bos wil de binding met zijn nieuwkomers en vaste medewerkers in het algemeen verbeteren door het stimuleren van het vakmanschap. “We gaan in de volgende fase investeren in opleidingen op de specifieke werkgebieden van de mensen. Via korte e-learning programma’s verdieping geven. Leren moet ook leuk zijn.”

Bron: Warehousetotaal.nl





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment