‘Bloed, zweet en tranen, dan ‘kumpt alles good’ • TTM.nl

Louise de Graaf


René Lammers Transport rijdt sinds augustus dit jaar met deze elektrische Scania 40R bakwagen.

Transportbedrijf René Lammers in het Brabantse Vlijmen, een echt familiebedrijf en een zogenoemde kleine transportonderneming (KTO), nam in augustus 2024 een belangrijke stap in de energietransitie door de aanschaf van een volledig elektrische Scania 40R bakwagen. Deze truck, die wordt ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen, markeert een nieuwe fase voor het bedrijf, dat al decennialang gespecialiseerd is in het transport van bouwgerelateerde producten. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_44]

Voorzien van toeters en bellen is de elektrische Scania 40R zeker geen alledaagse vrachtwagen. Met een batterijcapaciteit van 624 kWh heeft de truck een actieradius van zo’n 350 kilometer. Toch geeft mede-eigenaar Rens Lammers (37) aan dat de praktijk soms gunstiger uitpakt: “In de zomer merken we dat we tot wel 400 kilometer kunnen rijden. Maar in de winter of onder slechte weersomstandigheden zal de actieradius ongetwijfeld minder zijn.”

Een echt KTO, maar ook hecht. Van links naar rechts: Rens Lammers, Harriëtte van Oers en Björn Lammers.

Een mooie toevoeging aan de Scania is de elektrische meeneemstapelaar, die wordt gebruikt voor het lossen van buitenmaatse producten. Dit maakt de truck perfect geschikt voor de bouwsector, waar flexibiliteit, maatwerk en de stap naar zero-emissie cruciaal zijn. Het laadproces verloopt via een op het terrein van Lammers geïnstalleerde laadpaal. “We kunnen nu twee trucks tegelijk opladen, maar dit systeem is in de toekomst uit te breiden tot zes voertuigen”, vertelt Lammers. Een bijkomend voordeel is dat het bedrijf, gelegen in een klein dorp, geen last heeft van netcongestie en daardoor probleemloos gebruik kan maken van het reguliere elektriciteitsnet.

Samenwerking met Stiho

De aanschaf van een elektrische truck is een aanzienlijke investering, vooral voor een klein bedrijf zoals René Lammers Transport. Hier kwam de nauwe samenwerking met bouwmaterialenleverancier Stiho goed van pas. “Voor een elektrische truck geldt een ander businessmodel vanwege de grote investeringen”, legt Harriëtte van Oers (62), mede-eigenaar van René Lammers Transport uit. “Dit vereist dat klanten bereid zijn om een ander tarief te betalen.”

Planning

Stiho speelt een belangrijke rol in de planning van de ritten, waarbij rekening wordt gehouden met de actieradius van de elektrische truck. “Wij verzorgen het vervoer van Stiho in Brabant en Limburg. We zien dat de actieradius geen problemen oplevert binnen dit werkgebied”, aldus Van Oers. De nauwe samenwerking met klanten en opdrachtgevers geeft het bedrijf het vertrouwen dat de overstap naar elektrisch rijden succesvol zal zijn, ondanks de aanvankelijke onzekerheid over de kosten. “Opa komt nog iedere dag op het bedrijf. Als ik met hem praat over de investering van een elektrische vrachtwagen, ben ik altijd bang dat hij een hartaanval krijgt”, grapt Van Oers.

Familiebedrijf met een persoonlijke touch

René Lammers Transport is meer dan alleen een innovatief transportbedrijf. Het is een familiebedrijf dat zich kenmerkt door zijn open cultuur en persoonlijke benadering. Tijdens het bezoek van TTM.nl werd duidelijk dat er een sterke onderlinge band heerst tussen de medewerkers. Chauffeurs lopen regelmatig binnen voor een praatje en bespreken de dagelijkse werkzaamheden, wat bijdraagt aan de hechte sfeer. “Bij ons ben je zeker geen nummer”, zegt Van Oers. “Elke chauffeur heeft zijn eigen vaste auto, die bovendien goed is uitgerust. Zo is onze elektrische Scania bijvoorbeeld voorzien van luchthoorns, zwaailampen en extra verlichting. Dit is een stukje waardering naar onze chauffeurs toe.”

Een bewogen verleden

Het succes van René Lammers Transport is het resultaat van hard werken en doorzetten, vooral na de tragische gebeurtenis in 2011, toen toenmalig mede-directeur René Lammers overleed aan de gevolgen van kanker. “Dat was een zware periode”, vertelt Van Oers openhartig. “Naast het persoonlijke verlies moesten we het bedrijf draaiende houden. Door René’s ziekte was er nauwelijks in het bedrijf geïnvesteerd. Met veel inzet van het personeel hebben we het bedrijf laten groeien naar zeventien vrachtwagens.”

Dit doorzettingsvermogen en de hechte samenwerking binnen het team zijn nog steeds de kracht van het bedrijf. “We doen het samen”, zegt Björn Lammers (42), een van de huidige mede-directeuren. “We geloven erin om mensen te motiveren door zelf het goede voorbeeld te geven. Ik zit grotendeels zelf op de vrachtwagen, vaak ’s nachts of in het weekend. Ik ben wel directeur, maar ik deel het werk niet zomaar uit. Het goede voorbeeld geven, op tijd het salaris betalen en chauffeurs waarderen, dat is waar wij voor staan.”

Het zat René Lammers Transport lang niet altijd mee, maar uiteindelijk ‘kumpt alles goed’.

De blik op de toekomst

Wat brengt de toekomst voor René Lammers Transport? Van Oers is optimistisch over de komende jaren. “Er komen meer elektrische vrachtwagens. Ik heb er zin in om de uitdagingen van deze tijd aan te gaan. Elektrificatie is een belangrijk thema, maar ook het vinden van goed personeel speelt een grote rol.” In een sector waar het tekort aan chauffeurs steeds nijpender wordt, ziet Van Oers echter kansen: “Door onze hands-on mentaliteit en persoonlijke manier van werken, blijven we onze chauffeurs en klanten tevreden houden. Als je doet wat je belooft en doet waar je goed in bent, dan ‘kumpt alles good’.”

Opdrachtgever Stiho werkt volop mee om emissievrij vervoer van haar producten voor elkaar te krijgen.

TEKST & FOTO’S: JARNO VAN DEN NOORT





Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment